Tekst og foto: Alexander Kokkedal
Det er et åbent spørgsmål, hvor meget studierelevant erhvervserfaring betyder sammenlignet med gode karakterer, når det kommer til at finde job efter studiet.
Begge dele betyder i hvert fald noget, og den ene udelukker ikke den anden. Det kan være nyttigt på en række fronter at have prøvet sin faglighed af i verden uden for studiet i løbet af sin tid på universitetet.
For at lette studerendes søgen efter studierelevante arbejdsopgaver, startede et par tidligere AAU-studerende i juli måned opgaveportalen Unifacto.
Tjenesten udgøres af hjemmesiden Unifacto.com, hvor virksomheder uploader konkrete arbejdsopgaver, som de studerende har mulighed for at byde ind med løsningsforslag til.
Virksomheden vælger det bedste løsningsforslag, og personen bag forslaget bliver typisk belønnet med en anbefaling samt en mindre gave i form af et pengebeløb eller gavekort.
Indtil videre har arbejdsopgaverne primært relateret sig til kommunikations- og markedsføringsfelterne med en snært af markedsanalyse, da uddannelserne på de områder sigter bredt med mange forskellige jobmuligheder og opgavetyper.
Læs videre for at høre mere om tjenesten, og om hvordan den er at bruge.
Konkurrér på erhvervserfaring, ikke ved karakterræs
Kenneth Brogaard Esbensen har læst Humanistisk Informatik på AAU, og han arbejder nu som kommunikations- og kvalitetskonsulent på UCN og er co-founder af Unifacto. Han kommenterer på formålet med tjenesten.
– Jeg vil beskrive Unifacto som en portal for både virksomheder og studerende. Virksomheden står med reelle udfordringer, de ønsker løst. For de studerende handler det om at oparbejde studierelevant erhvervserfaring og prøve sin faglighed af i et fleksibelt miljø, fortæller han.
– Vi er til i kraft af den store mængde af studerende, der går på brede uddannelser inden for kommunikation. Og i stedet for at konkurrere i karakterræset – for det tror vi ikke på – vil vi hellere opfordre studerende til at differentiere sig på anden vis.
En platform i udvikling
Unifacto bliver løbende opdateret og fik i oktober et Facebook-plugin, så man i stedet for at oprette en bruger, nu kan benytte siden ad den vej. Søren Lyng læser Software på AAU, han er en af to software developers på Unifacto, og arbejder som sådan med det tekniske bag platformen. Han fortæller om opdateringer i støbeskeen.
– En af vores næste nye features, som vi arbejder på i øjeblikket, bliver en ordentlig brugerprofil, og så skal vi have lavet lidt om i nogle opgavetyper – vi har snakket om, at vi jo har opgaver som ude- og hjemmeopgaver, siger han og fortsætter:
– Vi snakkede om at give virksomhederne mulighed for at angive en timeløn til opgaver, så kan man måske føle, at man får en bedre betaling. Lad os sige, at du laver 10 timers arbejde og får en løn svarende dertil, frem for at du måske ville få 400 kr., et gavekort eller lignende for at lave en opgave.
Som det er nu, belønnes man kun, når ens løsningsforslag udvælges som det bedste. Det ønsker holdet på Unifacto at gøre op med, så andre end vinderne også får noget credit for deres gode besvarelser på deres profil.
– Vi snakker om at markere, at du har lavet et rigtig godt løsningsforslag, for ud af 10 kan der være tre løsningsforslag, som ligger så godt op ad hinanden, at alle tre egentlig kunne have vundet, men du (som virksomhed, red.) bliver nødt til at vælge én som vinder, fortæller Søren Lyng.
– Der vil vi gerne have, at virksomhederne skal kunne lave udmærkelser på de andre opgaver, så det ikke 100 % kun er dem, du har vundet – hvilket selvfølgelig er klart det bedste at få – men du også får anerkendelse.
Understøttelse af talent scouting
Udover at man med sin besvarelse kan få en anbefaling til at pifte sit CV op med, ser Kenneth Brogaard Esbensen også muligheden for at finde job gennem platformen, fx hos den konkrete virksomhed, som man løser en opgave for.
– Der er helt klart noget rekruttering i det, og man kan sige, at nu sidder vi jo her i dag i et af de største videnshuse for grundforskning (AAU, red.), der er i Nordjylland, og det smitter naturligvis også af på de studerende, understreger han.
– De kommer sådan set med den nyeste viden, den seneste viden fra et forskningsperspektiv, og det er ikke sikkert, man inddrager det i en travl hverdag, når man er en virksomhed, der skal drifte.
Han ser gerne, at Unifacto på sigt kunne blive en talentdatabase, hvor virksomheder vil kunne søge mellem studerende og se deres opgavebesvarelser.
– Vi ved, at det også er sindssygt populært blandt andre foreninger, at man kan komme ind i en talentdatabase, bl.a. Nova 100 er en talentdatabase. Der vil vi også godt understøtte den talent scouting, som sker i virksomhederne i dag, fortæller han.
– Der tror jeg i hvert fald på, at det her med, at man kan se, hvor mange pokaler, man har fået som studerende, hvor mange udmærkelser, man har gjort sig, kan være en god anvisning til at pege de rigtigt, rigtigt dygtige studerende ud fra de dygtige.
Opgave om videointerviews gav fagligt udbytte
Så kan man spørge, hvordan det er bruge Unifacto.com. Malou Sloth har studeret Multimediedesign på UCN og blev foreslået at bruge tjenesten for at få yderligere erhvervserfaring. Hun gav det en chance og interessen faldt på en opgave, hvor man skulle have lavet nogle videointerviews til markedsføringen.
– Til at starte med ville de egentlig bare have lavet tre interviews med succeshistorier. Det var ude ved noget, der hedder Crossfit by the Mill, så det skulle handle om selve forløbet og det at komme i form, samt at de personer, der går til crossfit, ikke alle er trænede, men bare ganske almindelige mennesker.
Med opgaven var der nogle udfordringer, der skulle overvindes. Lydgener i crossfithallen gjorde, at man ikke kunne filme interviewene foran den optimale baggrund. Dette blev løst ved at interviewe i et kontorlokale og klippe den gode baggrund over den hvide væg.
– I forhold til de programmer, vi bruger, fik jeg faktisk lært noget nyt. Vi plejer jo at være vant til, at hvis vi skal lave noget med baggrundsændring, så skal du stå foran en greenscreen. Jeg tænkte, om det kunne lade sig gøre, når baggrunden ikke var en greenscreen, men en almindelig hvid væg. Det var en lidt anderledes fremgangsmåde, der skulle til, men i sidste ende kunne det godt lade sig gøre, fortæller Malou Sloth.
Gode resultater belønnet med nye forbindelser
Før selve videointerviewene blev lavet, mødtes Malou Sloth med virksomheden til en forventningsafstemning.
– Til den indledende samtale snakkede vi om, hvilke tanker Crossfit by the Mill havde gjort sig i forhold til interviewene. De havde set noget af mit tidligere arbejde, og de kunne godt tænke sig noget i den retning, fortæller hun.
Under mødet blev hun af virksomheden tilbudt også at løse en mere akut opgave – hun skulle lave en video over et sommerevent, der lå lige om hjørnet. Dette takkede hun ja til, og hun fik løst begge opgaver med et tilfredsstillende resultat. Det var en positiv oplevelse.
– I mit tilfælde har jeg været heldig, at de også havde nogle kontakter, hvor de også har sagt, at hvis det er, kan de altid anbefale mig videre til nogen, der eventuelt kunne have behov for noget lignende, siger hun.
Om hun kan anbefale andre at prøve sig af med Unifacto, svarer hun:
– Helt sikkert. Jeg har også anbefalet det til nogle af dem fra min gamle klasse, jeg ved læser videre, hvis de mangler noget studierelevant erhvervserfaring, for jeg synes faktisk, det fungerede rigtig godt, og man har mulighed for at arbejde med mange forskellige opgaver, så det er også nemt at finde noget, som interesserer en. Derudover fik man også hurtigt svar på den opgave, man skrev til, og så er de jo supersøde derude, så det er jo også et plus.
Vil du vide mere? |
Unifacto kan tilgås på www.Unifacto.com, hvor der også er en udførlig guide for studerende om, hvordan tjenesten benyttes, og en FAQ med svar på en række typiske spørgsmål.
Unifacto kan følges på Facebook og Instagram, begge steder @unifactodk. |
Software developer Søren Lyng (tv.) og co-founder Kenneth Brogaard Esbensen ønsker med Unifacto at kunne give studerende lettere adgang til studierelevant erhvervserfaring. |
Malou Sloth blev gennem Unifacto.com sat i kontakt med Crossfit by the Mill, der ønskede videointerviews med folk, der dyrkede crossfit. Hun løste denne og endnu en opgave for virksomheden, hvilket var en god oplevelse. |