Tekst: Dianna Korshøj // Foto: Kristian Sand

Showet Dybvaaaaad er gået hen og blevet et kultfænomen, men hvem er Tobias Dybvad egentlig? Det viser sig, at han er meget mere end en ”sjov mand, klam personlighed”.

 

Tobias Dybvad skulle runde 30’ernes skarpe hjørne, før hans karriere for alvor fik ben at gå på. Han har haft fingrene i lidt af hvert, men han er nok mest kendt for showet Dybvaaaaad på TV2 Zulu, som nu kører på 8. sæson. Showet startede med jokes på sjove klip fra reality-programmer, og det har udviklet sig derfra:

 

» Det var bare sådan, konceptet startede, men jeg synes faktisk, vi har bevæget os naturligt væk i og med, vi jo fik forbud mod at bruge klip fra TV3, og nu har vi også forbud mod at bruge klip fra Kanal 4 og 5, så er der ikke så meget reelt reality… Men jeg synes faktisk, det har været en meget sund udvikling, at programmet sådan mere bare generelt er tv-satire. Jeg synes, det er fedt ikke at køre for meget i den samme rille genremæssigt. Og jeg tror også, at det er med til, at programmet lever længere. Vi laver helt klart også bare de nemme jokes; hvis der ligger en bold, så er det da bare at sparke til den, men jeg synes, det er meget tilfredsstillende, når vi for eksempel tager noget, der er lidt reality-agtigt, hvor det er meningen, at man skal synes, deltageren er dum, men hvis man lige kan dreje den rundt og pin-pointe, hvor konstrueret det er. Jeg elsker, når vi får tips fra seere, hvor man kan se, at de er begyndt at lige mærke til nogle ting, fordi vi har pin-pointet lignende ting. Det, synes jeg, er super fedt! «

 

Showet har haft sine op- og nedture, men det lader ikke til, interessen for hverken tv-showet eller Tobias’ humor falmer. De udsolgte shows vandrer snart gennem Danmark på ny, og Tobias forbliver på kendis-piedestalen, for fanskaren er en fast del af både job og fritid.

 

Der var engang nogle fans…

Efter et skønt interview med Tobias kriblede det i mine små skribentfingre for at komme i gang med at skrive den artikel, som skulle give jer læsere et bedre indblik i personen bag komikeren: Tobias Dybvad. Mens jeg sidder på Nytorv og nedfælder noter, ser jeg en yderst flot mand gå over gaden. Jeg smiler for mig selv, for nu ser jeg ikke bare et kendt ansigt, men et fascinerende, voksent og interessant menneske – nemlig Tobias. Jeg kigger tilbage ned i min blok og overvejer, hvordan jeg får bare en brøkdel af, hvad han indeholder, ned på skrift.

Kendisfaktoren var ikke, hvad jeg så, som han passerede gaden, men hurtigt blev jeg mindet om den, da en fyr i den anden ende af Nytorv for fulde lunger brøler: ”Dybvad!”. Tobias vender sig og smiler, men lige som jeg havde han svært ved at se, hvilket af de mange mennesker på Nytorv, stemmen præcist kom fra. Han gik videre, og jeg kiggede igen ned i mine noter. Et øjeblik efter samledes der en lille gruppe af drenge lidt fra mig. De stod, som var de en flok teenagepiger og fnidrede, men ingen af dem kunne få sig til at gå hen til Tobias – og så var det for sent. Han var gået ind et sted.

Jeg så mit snit til at snakke med dem. Deres tilgang fascinerer mig: Hvad gør, at de kommer sådan op og køre? I det store hele er Tobias Dybvad jo bare en almindelig fyr med god humor og tv-tid. Deres formælede stemmer kunne næsten ikke fremstamme et svar, da jeg stillede dem spørgsmålet, men efter noget tid var der en, der var lidt modigere end de andre: »Det er bare drengerøv!« En bedre definition kunne drengene ikke komme med, og det var måske heller ikke nødvendigt.

 

Den måske lidt provokerende drengerøv-attitude, er måske lige det, der fanger målgruppen? Selvom showet har ændret fokus og nu ikke kun fokuserer på ting som Amalie Szigethys munddiarre, men nu også kommenterer de tekniske grinagtigheder bag tv-programmerne, hænger folk ved. Tobias kan noget, som fanger folk, og som er ligetil, men stadig får folk til at se nærmere på den ”virkelighed”, tv-programmer portrætterer.

 

Gudekompleks

Drengerøv er langt fra, hvad Tobias er. Livet som komiker er andet end at gå i byen, fyre jokes af og have en fest. Det kræver sin mand at være så meget på, som han er. Han har et brændende ønske om at kunne stå inde for de ting, han laver. For han kan det, har han brug for at have en finger med i spillet:

 

»Det irriterer mig, når jeg laver noget, hvor jeg hører om ham, der får vanvittigt lidt i løn, så bliver jeg provokeret, fordi jeg har også været med til at ansætte ham. Så har jeg lyst til at gøre det på en anden måde. Jeg har mere og mere lyst til at bestemme: Hvem der skal ansættes? Hvad skal de have i løn? Hvad budgettet skal bruges på? Der skal ikke være en gratis praktikant! Nu gør vi det sådan, som jeg synes er fedt og selv eje rettighederne og alt sådan noget. Det med at følge det til dørs! En del af mit drive i alle mine fremtidige projekter er at blive min egen herre, producere selv og eje rettighederne selv. Det med selv at beslutte: Ej, det blev ikke sjovt, det skal ikke vises til nogen nogensinde!«

 

Der er måske en smule hybris at spore i behovet for selv at have kontrol og beslutte hvad, der skal vælges og vrages, men ikke på en prætentiøs måde. Tobias er passioneret omkring sit job, og i sidste ende er humor, som han selv siger, en subjektiv ting. Det, at hans navn er på plakaten, gør det vel forståeligt, at han vil kunne stå inde for det, han laver, og at det er hans humor, der kommer til udtryk.

 

Arbejdsblokke, smørrebrød og snaps

Tobias lægger ikke skjul på, at populariteten, kontrollen og passionen for sit job også gør ham til en travl mand. Når Dybvaaaaad kører over skærmene, er dét det eneste, han har tid til, og når han er på tour, er det der, fokus er. Det kan synes hårdt at have et job, som i perioder næsten tager alle døgnets vågne timer, men der er bare ikke plads til ”slacker”-livet, når lidt sjov på en scene går hen og bliver til en seriøs karriere. Heldigvis er Tobias en mand, som kan lide at løbe hurtigt i perioder, for så kan han også virkeligt mærke, når der er mere ro på:

 

»I perioder hvor jeg virkelig har haft meget, så er det rart lige at tage på hverdagsdruk. Bare lige for at mærke, at nu har jeg mindre travlt. «

 

For de fleste, der bor her i Aalborg, betyder hverdagsdruk en tur i Gaden (red., Jomfru Ane Gade) og billige øl, men Tobias har en anden version af hverdagsdruk, han virkelig hygger sig med, når det er muligt: Nemlig smørrebrød og snaps. Du læste rigtigt: SNAPS! Han er hverken fanget i en tidslomme eller pensioneret – han har fundet herrehygge med en kammerat! Det giver måske mere mening, når I hører, at kammeraten er Nikolaj Stokholm? Tobias og Nikolaj har nemlig fundet deres lille niche i snaps og smørrebrød. Når det engang imellem sker, at de begge har en periode, hvor de ikke er omgivet af arbejdsbjælker, tager de nemlig gerne en herretur: De mødes til frokost og bestiller smørrebrød og snaps. Måske lidt utraditionelt sammenlignet med det aalborgensiske ungdomsliv, men måske er det heller ikke så dumt med god mad, godt selskab og en lille rus til at bryde med det hektiske arbejdsliv?

 

Det nye show og damerne

Selvom fritiden og snapseturene er fristende, har Tobias ikke lyst til at skære ned på arbejdet. Han har et naturligt drive, og selv når han har fri, byder han gerne finurlige idéer velkommen. Han glæder sig altid til rigtigt at komme i gang. Vi var heldige at fange ham, da vi gjorde, for nu hvor showet Dybvaaaaad igen kører over skærmen, har han ikke tid til andet. Snart lyder startskuddet endda også på Tobias’ nye onemanshow, Fasser Partner. Showet har været i tænketanken længe, og emnet er et, de fleste af os kender, nemlig singlelivet. Tobias har altid været lidt af en enspænder, men fik i et parforhold i starten af 30’erne smag for tosomheden:

 

» Jeg kunne mærke, at det også var rigtigt rart at kunne lægge planer sammen med en og alle de der ting. Det skulle ikke være os, men derefter, der tror jeg også, det var lidt stærkere trang. Det, synes jeg sgu egentligt, var meget fedt. «

 

Ønsket om at have en kæreste fylder den senere tid mere og mere for Tobias, men det er ikke for enhver pris. For ham er det ikke villa, Volvo og vovse, der skal have et flueben på the bucket list, men mere kærligheden til et andet menneske og de velkendte sommerfugle i maven.

 

Tobias indrømmer gerne, at da han var i slutningen af tyverne, var han et helt andet sted. Han var lidt bange for kvinder midt i trediverne, fordi det meget hurtigt kunne blive meget alvorligt.  Nu er han sidste i halvdel af trediverne og byder glædeligt det seriøse forhold velkommen. Han drømmer om en familie, men hvis den rette kvinde melder sig, og hun ikke vil have børn, kan han også leve med det. Da Tobias startede med at planlægge Fasser Partner, tænkte han, at det ville være bedst, hvis han havde fundet en kæreste til premieren d. 18. januar. Hvis du er en kvindelig læser og allerede nu har sat kurs efter hans bopæl, sæt lige bremsen i engang, for han har allerede nu erkendt, at det er en »vanvittig spændetrøje at putte på sig selv «, og som alt andet for ham, er det mavefornemmelsen, der er den vigtigste:

 

» Det kunne være dejligt at blive super smaskforelsket, men jeg sætter meget høje krav til mit eget engagement i det. Altså, det skal virkelig kilde i maven! «

 

Vi kan nok alle blive enige om, at det at være forelsket er en dejlig ting, men hvordan kan et så alvorligt emne som et ønske om en fast partner og eventuelle børn fylde et helt onemanshow?

 

» Det med at sige det højt, er lidt at bringe sig selv i en lidt sårbar situation, ik’? Hvis man siger: Jeg kunne egentligt godt tænke mig en kæreste, og så møde den samme ven et halvt år senere: Har du så fundet dig en kæreste? Nej, jeg… Øhh… Og det, synes jeg, er sjovt at snakke om på en scene. Jeg synes, det er sjovt at snakke om noget, hvor jeg selv har et eller andet på spil, ik’? «

 

Trods det halvalvorlige emne er han ikke nervøs, for han har selv skrevet manus, og Tobias er vant til at kun at have sig selv at forholde sig til på scenen. Når det kommer til stykket, bliver fokus nok også hellere på de komiske hændelser i søgen efter mavefornemmelsen frem for desperationen og trangen i det. I pressemeddelelsen fortæller de, at i Tobias’ liv som single er der kommet en perlerække af mislykkede scoringsforsøg ud af og nederlag er altid pragtfuldt stand-up materiale. Som han selv siger:

 

» Det er helt sikkert et show, du kan relatere til, hvis du har prøvet at være single. Eller været i et parforhold – eller trådt i en hundelort.«

 

Dyrene

En komiker er i bund og grund bare en – alligevel skiller Tobias sig en smule ud. Et pudsigt påfund finder igen og igen vej til tv-showet, nemlig de udstoppede dyr.  Alt fra udstoppede krager til løver og grise. You name it! Nu har de endda listet sig ind i hans nye onemanshow Fasser Partner. Men hvor startede det? Tobias kunne ikke selv holde masken og rystede på hovedet, da han svarede:

 

» Jeg synes bare, de er sjove. Der er bare sådan noget naturligt creepy over udstoppede dyr. Det går helt tilbage til sådan et radioprojekt, jeg lavede, der hed Rævesovsen, hvor vi lavede et albumcover og havde sådan nogle udstoppede ræve med. Ret tilfældigt er det også kommet ind i mit onemanshow nu. «

 

Det er ikke, fordi han absolut bare VIL have dem med, men på en eller anden måde bliver idéen om at bruge dyrene til at understrege humoren bare ofte den bedste. I Fasser Partner kommer han blandt andet til at snakke om Tinder, hvor han er stødt på kvinder, som har et billede af sig selv med for eksempel et filter med et tigerhoved med frit skrabede øjne. Forgæves prøvede han selv at få noget sjovt ud af det, men Tobias konkluderede, at det kunne være sjovt at parodiere det med en, der har brugt alt for lang tid i Photoshop. Efter en snak med sin fotograf og et par dages betænkningstid kommer fotografen frem til, at der kun kan være EN løsning:

 

» Vi bliver nødt til at leje nogle udstoppede dyr! «

 

Sådan skete det, at Tobias endnu en gang skulle have fingrene i nogle udstoppede dyr. Denne gang dog noget anderledes: Han skulle være dyret! Nu skulle han bare på en lidt utraditionel photo shoot, for det kunne lade sig gøre. Først skulle de store hovedpersoner (dyrene, red.) fotograferes, og så skulle han gøre alt, hvad han kunne for at gøre kunsten efter. Begejstret fortalte han os historien og kunne ikke længere holde masken, da han viste os originalbillederne. Spørgsmålet tilbage var så, om det var en god dag på job? » Det var den bedste dag i mit liv! « Egentligt var billederne bare noget, som skulle bruges i selve showet, men som han siger, så blev det med bæveren så sjovt, at det endte på plakaten – nu bliver opgaven bare at toppe den i selve showet.

 

Hvilke dyr der bliver brugt, og om han har fundet en kæreste til premieren, er ikke til at vide, men han løfter sløret for, at hans platform nok ikke er tv for altid – han leger for eksempel med et nyt koncept, som indeholder nogle 3-minutters videoer. Så hold øje med hvilke spændende påfund Tobias Dybvad trækker op af hatten som det næste.