TEKST Emma Hviid Kristensen

Eksaminerne venter lige rundt om hjørnet, og for mange af os betyder det lidt for meget kaffe, lidt for lidt søvn, og måske en smule ondt i maven. Eksamensperioder er noget, de fleste frygter, og som mange mistrives i. Det er en periode, hvor der er ekstra pres på, og ikke nødvendigvis nok timer i døgnet. Mens eksamensperioder ikke kan undgås, og mens de nok altid vil være forbundet med en eller anden form for ubehag, er det vigtigt, at det ikke bliver kilden til vedvarende mistrivsel. Eksamensperioder skal være til at være i, og der en række gode råd og værktøjer, der kan medhjælpe dette

De selvfølgelige
Vi starter med de grundlæggende råd, der for mange af os er selvfølgelige, men alligevel svære at udføre i praksis, eller som vi glemmer undervejs.

Søvn! Du ved det godt, du har hørt det tit, og måske har du bare anerkendt, at det ikke er muligt at få otte timers søvn hver nat – og slet ikke i en eksamensperiode. Alligevel er det et af de bedste, og mest afgørende, værktøjer til overskud, trivsel og præstation. Søvn er nemlig med til at styrke både hukommelse og præstationsevne, men måske vigtigst af alt, er søvn med til at skabe en langt højere stresstærskel – hvilket i særdeleshed er gavnligt i en eksamensperiode. Så prøv alligevel at prioritere mindst 7 timers søvn, også selvom det er eksamensperiode.

Vand! Vi kender alle de dage, hvor vi ikke får drukket nok vand – og vi kender alle til de trælse ting, det kan føre med sig; hovedpine, svimmelhed og træthed. Vand er essentielt for kroppens og hjernens funktioner, og det er derfor særligt vigtigt, at man i perioder med meget stress og intens koncentration også husker at drikke vand nok. Det anbefales, at man indtager 1,5 – 2 liter vand om dagen. Har du svært ved at huske dit vandindtag, så overvej eventuelt at investere i en vanddunk, og sæt alarmer på din telefon, der kan minde dig om at drikke vand. En anden god tommelfingerregel at have med i en eksamensperiode er, at der for hver kop kaffe også skal drikkes et glas vand.

Pauser! Selvom eksamensperioder er pressede, og det føles som om, at der ikke er tid til pauser, er det alligevel vigtigt, at hjernen indimellem får ro. Forskning viser, at vi i gennemsnit kan koncentrere os i 45 minutter ad gangen, hvorefter vores indlæring falder betydeligt i kvalitet. Det er derfor en god ide, at man efter 45 minutters læsning eller forberedelse også husker at holde et kvarters pause. Hvis du er en af dem, der har en tendens til at lave overspringshandlinger, kan det være en god ide at planlægge disse som pauser. På den måde bliver pauser både en mulighed for at give hovedet lidt ro, og du undgår den dårlige samvittighed, overspringshandlinger ofte fører med sig! 

Planlægning, planlægning og planlægning
Ja, du har nok gættet det: et af de bedste måder at skabe en god eksamensperiode på, er ved at forberede sig strategisk og planlægge sine eksamensperioder.

Hvad vil du gerne nå? Få afklaret, hvad du gerne nå. Hvad er det vigtigste, du får styr på? En naturlig tilgang til eksamensforberedelse er ofte, at man sætter sig ind der, hvor man føler sig mest usikker. Et andet godt tip er at tjekke din semesterbeskrivelse, hvor dine læringsmål er ekspliciteret og konkretiseret. Det kan være en god idé at tage udgangspunkt i disse læringsmål, når du forbereder dig på eksaminer. 

Strukturer din tid! Når du har afklaret, hvad du gerne vil nå i din eksamensperiode, er det vigtigt, at du også forholder dig realistisk til, hvad du kan nå. Prøv at skabe en læseplan for dig selv, hvor du planlægger, hvad du skal nå hver dag. Når du skaber din læseplan, er det vigtigt, at du også prioriterer, hvad der er mest vigtigt for dig at nå. Lav eventuelt en liste, hvor du opdeler din oplæsning og forberedelse i tre kategorier: Meget vigtig, mindre vigtigt og rart at nå. Planlæg herefter din læseplan ud fra dine prioriteringer. På den måde undgår du at miste overblik over din oplæsning og sikrer på samme tid, at du når alt det vigtigste.

Accepter, at du aldrig kan nå det hele! Lige meget hvor godt du planlægger, kan man alligevel risikere, at der sker noget, der får din tidsplan til at skride. Det er netop her, at dine prioriteringer af opgaver og oplæsning er særligt vigtigt. Hvis, eller når, din tidsplan skrider, ved du allerede hvad og hvor, du skal nedprioritere. På den måde sikrer du, at du ikke oplever ekstra stress, når først tidsplanen er smuttet. Vigtigst er måske, at du også husker at tilgive dig selv i processen – en læseplan er en skabelon, der medvirker til en struktureret og god eksamensperiode, men lige meget hvor gennemtænkte de er, er de aldrig perfekte. Der vil altid ske ting, der rykker lidt på læseplanen – det er kun menneskeligt.

Brug dine omgivelser
Hvis du er ligesom mig, har du i eksamensperioder sikkert en tendens til at lukke dig selv inde på kontoret, og først komme ud igen når du skal til eksamenen, eller når eksamenen er overstået. Dette er dog sjældent noget, der skaber en god eksamensperiode. Husk at komme ud, husk at bruge din omgivelser og husk at lave andre ting også. 

Læsegrupper! Mens det er forskellige, hvordan vi bedst forbereder os, er det dog for mange gavnligt at spare med sine omgivelser. En oplagt mulighed er læsegrupper – her kan I stille hinanden spørgsmål, dele noter, øve oplæg og træne jeres fælles viden og kompetencer. En god eksamensperiode er ofte et miks mellem selvstændig og individuel forberedelse i samspil med fælles faglig sparring.

De nære relationer! Selvom du måske foretrækker at forberede dig uden en studiegruppe, kan det alligevel være en god idé at forlade kontoret og tale med din omgivelser om din eksamen. Ting bliver ofte mindre skræmmende jo mere, vi italesætter dem. Ligeledes kan det være smart at inddrage en sparringspartner i dine forberedelser – også selvom vedkommende ikke har faglige kompetencer indenfor det givne område. Få din partner, forældre, rumbo eller ven til at quizze dig på området, eller øv dit oplæg foran dit kæledyr. En varieret hverdag i eksamensperioden er ligeledes med til at sikre den bedste læring, da hjernen har brug for afveksling.

Husk at holde fri! Vi har allerede etableret, at der på forunderligvis er færre timer i døgnet, jo tættere man kommer på en eksamen. Husk alligevel at sætte tid af til at gå med din hund, dyrke sport, ringe til din mormor eller spise aftensmad med dine kære. Ingen kan arbejde 24 timer i døgnet, og alle har brug for søvn, mad, fritid og social interaktion. Det er en god idé at lave aftaler med folk fra din omgangskreds, også selvom du har travlt – ellers risikerer du at brænde ud, inden du overhoved når til din eksamen. Har du lavet en læseplan, prioriteret dine opgaver og arbejdet fornuftigt, kan du også sagtens holde fri med god samvittighed. Det kræver bare lidt øvelse at lære!

Det vigtigste!
Mens alle de ovenstående råd er gode at tage med, er det særligt tre ting, du altid bør huske.

Bed om hjælp! Synes du, det er svært at planlægge og sikre en god eksamensperiode? Så kontakt AAU Trivsel- og Studievejledning eller din studenterstudievejleder. Sammen kan I tilrettelægge og planlægge den bedst mulige eksamensperiode for dig. Hvis du oplever overdrevet ubehag ved eksamensperioder, eller lider af eksamensangst, er der også hjælp at hente hos studievejledningen. Husk, at du ikke er alene, og at der sikkert også er en løsning for dig.  

Ros dig selv! Det vigtigste er, at du husker at have dig selv og dit mentale helbred med. Husk at rose dig selv, når din eksamen er ovre, lige meget hvordan den er gået. Det er vigtigt, at anerkende det stykke arbejde, du har udført både før og under eksamenen. Det er vigtigt at huske, at læring i langt højere grad er vigtigere end karakterer. Overvej at skrive tre punkter ned, du klarede særligt godt, og som du vil tage med videre til næste eksamensperiode.

Hvis uheldet er ude! Skulle det ske, at du dumper en eksamen, er det ikke verdens undergang – det sker for mange. Husk at rose dig selv for din indsats alligevel, og tag gerne en snak med din eksaminator om, hvad du gjorde godt, og hvad der skal forbedres! På den måde står du allerede stærkere ved næste forsøg.