Indsendt af studerende på 6. semester
Jeg overvejede først at læse på Aarhus Universitet, som de fleste af mine venner gjorde. Alligevel valgte jeg at tage en uddannelse i Aalborg, der mindede om, for at starte på en frisk og møde nye mennesker. Jeg havde aldrig hørt om hverken PBL eller ‘Aalborg-modellen’, så da PBL blev nævnt første gang, og det åbenbart var et fag, var jeg virkelig forvirret. Da jeg hurtigt erfarede, at det stod for problembaseret læring og især handlede om gruppearbejde, blev jeg nervøs. Jeg synes aldrig gruppearbejdet har fungeret, og det ender ofte med, at flere i gruppen ikke bidrager. Alligevel tænkte jeg, at indstillingen til gruppearbejdet måtte være anderledes på universitetet, eftersom man selv havde valgt uddannelsen, og der derfor måtte være en anden form for motivation. Jeg tog fejl.
Den første projektgruppe, som jeg endte i, var blevet tilfældigt udvalgt. Jeg kendte tre af personerne i gruppen, men de andre havde jeg aldrig mødt. De var søde, og jeg var glad. Der gik dog ikke længe, inden flere af dem udskød tidsplanen, og de lavede alt andet end projektet. Det var frustrerende, når jeg egentlig gerne bare ville i gang og gøre mit bedste, at resten af gruppen slet ikke var strukturerede. Det var irriterende, at der altid kom undskyldninger for, hvorfor de ikke havde nået dét, som vi ellers havde aftalt. Jeg sagde intet. Eksamen var middelmådig, men jeg havde frygtet værre ud fra selve processen. Næste semester måtte vi selv vælge, og jeg var lettet. Jeg valgte at gå i gruppe med mine venner og én, jeg ikke kendte. Igen endte jeg med at være den ambitiøse, og alting blev udskudt til sidste øjeblik igen. Jeg overvejede at være alene ved næste projekt, men de anbefalede, at man var i grupper, og jeg ville heller ikke ligne en, der ikke havde venner, eller en, som folk ikke ville være sammen med. Denne gang endte jeg i en projektgruppe med studerende, der ligesom mig, var strukturerede og fik lavet opgaverne. Det var befriende, og for første gang, mærkede jeg, hvordan gruppearbejdet virkelig fungerer.
Jeg har dog lært meget af de projektgrupper, hvor det ikke fungerede optimalt. Jeg har blandt andet lært at samarbejde på kryds og tværs, og det tror jeg helt sikkert vil gavne mig på arbejdsmarkedet. Den viden og erfaring havde jeg ikke fået, hvis jeg var endt med at læse på Aarhus Universitet, så alt i alt synes jeg, at PBL er vellykket, og jeg ville ikke have været det foruden. Selvfølgelig har det været svært og frustrerende til tider, men det tror jeg også, at man lærer noget af.