Hvordan skriver man et CV, der skiller sig ud fra bunken, hvis man i bund og grund bare føler sig som alle andre? Hvis man hverken er topstudent eller særligt erfaren på arbejdsmarkedet?
Det spørgsmål stiller rigtig mange jobsøgende sig selv, når de arbejder på deres CV i håbet om at lande drømmejobbet.
Jeg vil her dele et par gode råd til, hvordan du kan skrive et CV, der får arbejdsgiveren til at lægge mærke til dig – også selvom du måske er en helt gennemsnitlig studerende uden særlig erfaring fra erhvervslivet. Med lidt forarbejde, kreativitet og sproglig finesse kan du komme rigtig langt.
Sådan skriver du et iøjnefaldende CV ← Lav “CV” stort ligesom sidste gang
1. Tænk større
Du skal ikke lade dig afskrække af erhvervserfaring-sektionen, hvis du ikke kan liste en lang række tidligere studiejobs og praktikforløb. Tænk på dine erfaringer og kompetencer i et bredere perspektiv – hvilke andre projekter eller præstationer kan du trække på? Har du fx erfaring med at lede, planlægge events og bruge sociale medier fra festudvalget på studiet? Har du trænet op til et maraton og lært noget om projektledelse? Har du deltaget i en case-competition eller løst en opgave, hvor du lærte at anvende noget teori eller en metode i praksis? Er du vant til at arbejde problemorienteret og i større grupper gennem dit studie?
2. Show, don’t tell
Ja, der er måske mange, der bruger ord som ’ambitiøs’ og ’omstillingsparat’, men hvis du rent faktisk kan vise din kommende arbejdsgiver at du er det, så er du allerede et skridt foran. Hvis du gerne vil vise at du er ambitiøs, så brug konkrete eksempler fra dit liv – fx at du tre måneder i træk har overgået dine personlige målsætninger på arbejdspladsen, at du i en måned øvede dig hver dag for at lære at gå i spagat, eller at du altid rækker hånden op når underviseren beder om en frivillig til opgaver uden for undervisningstiden. Hvis du gerne vil vise at du er god til sociale medier, så fortæl om den høje engagement rate på de LinkedIn-opslag du skriver på dit studiejob, eller om antallet af følgere du har formået at opbygge på din Instagram-profil.
3. Husk at fremhæve bløde kompetencer
Du må ikke være bange for at fremhæve kompetencer eller personlige egenskaber, som måske virker meget generelle eller ligefrem banale. Det er de sjældent. Og nej, det er ikke alle der er gode til at samarbejde, tale med mennesker på alle niveauer eller overholde en deadline. Det er også egenskaber som giver arbejdsgiveren et hint om hvordan du vil passe ind i teamet og arbejdsformen, og det vægtes højt i mange stillinger. Og husk: Show it!
Om skribenten Andrei Kurtuy er medstifter af virksomheden Novorésumé, der er et online CV-værktøj og vidensunivers for jobsøgende. Platformen rundede i januar tre millioner brugere fordelt over hele verden. Andrei kommer oprindeligt fra Rumænien, men han har læst på Copenhagen Business Academy og Aalborg Universitet.