Tekst: Veronica Maria Jensen

Lisbeth Lauritsen fortæller om, hvorfor cyklen er betydningsbærende for Aalborg

På vej til studie, arbejde eller styrtende ned i fitnesscenteret. Cyklen er og bliver en sikker vinder, og overalt i Aalborg er jernhesten vejen frem for byens mange studerende. For politiker og byrådsmedlem Lisbeth Lauritsen (S) er dette transportmiddel da også sat øverst på dagsordenen, da hun ser en lang række fordele ved cyklen.

”Jeg er vokset op på en cykel”

Lisbeth Lauritsens interesse for emnet har altid eksisteret, da hun mener, at cyklen er den nemmeste måde at komme rundt i byen på. Som hun fortæller, har hun altid selv brugt cyklen som sit daglige transportmiddel. ”For mig er det en kæmpe fordel at tage cyklen. Man kan parkere tæt på sit mål, komme hurtigere frem end med bus eller bil, og så er det rart at få overstået dagens motion i en travl hverdag,” fortæller Lisbeth Lauritsen.  

”Det er vigtigt, at Aalborg satser på cyklisme”

Som Lisbeth Lauritsen påpeger, bliver der i Aalborg hvert år omkring 2.000 flere borgere i kommunen, og hvis alle kørte i bil, ville byen brænde fuldstændig sammen i myldretiden. ”Ved at få flere til at tage cyklen kan vi afhjælpe noget af trængslen i byen og i øvrigt få et sundere miljø. Vesterbro er en af landets mest forurenede gader. Det kan vi ikke være bekendt over for de folk, der bor der og går der dagligt,” fortæller Lisbeth Lauritsen. Ligeledes forklarer hun, at cyklen medfører god motion, og dermed er der et sundhedsaspekt, der er mindst lige så vigtigt at medregne.

”Får vi flere til at tage cyklen, gavner det flere ting”

Lisbeth Lauritsen påpeger den trængsel, der er i byen. ”Denne trængsel kan mindskes, hvis flere hopper på cyklen. Og helt ærligt, så er det da skønt at drøne forbi bilkøerne om eftermiddagen på sin cykel ned ad Vesterbro,” siger hun. Derudover lægger Lisbeth Lauritsen vægt på, at Aalborg får en renere luft, hvis flere vælger at cykle frem for at køre bil. Dermed kan cyklen hjælpe på både byens trængsel og forurening.

”Vi er nået langt med at forbedre cykelforholdene, men vi kan gøre meget mere”

Nogle af de tiltag, der er etableret for at forbedre cykelforholdene i Aalborg, er blandt andet cykelstationer med pumper og værktøj. Men Lisbeth Lauritsen fortæller, at hun mener, at politikerne kan gøre meget mere. ”Det skal være nemt at tage cyklen, og det gør vi ved at lave flere “cykler undtaget”-skilte, så man i mange af Aalborgs kryds kan få lov til at cykle over for rødt frem for at stoppe op og blive forsinket,” fortæller Lisbeth Lauritsen.

”Sikkerheden halter en del steder”

Byrådsmedlemmet forklarer, at dér, hvor sikkerheden halter, er ved mangel på cykelstier. ”En cykelstribe på vejen, som for eksempel under Friis, må kun være en midlertidig løsning, for alle kan se, at vejen er så smal, at bilerne har brug for al pladsen på bekostning af cyklisternes sikkerhed – det er ikke i orden. Vi skal tage cyklisternes fremkommelighed, sikkerhed og tryghed seriøst,” forklarer Lisbeth Lauritsen.

”Et andet sted, hvor vi kan gøre det bedre, er cykelparkering”

Med mange nye cyklister hvert år er der brug for mere og mere cykelparkering. Flere steder i byen kommer cykelparkeringen til at se meget kaotisk ud, fordi der ganske enkelt ikke er plads nok til alle. Udfordringen er, at cykelparkeringen fylder meget, ikke er særlig køn at se på, og de fleste vil gerne parkere helt tæt på butikkerne og caféerne. ”Vi må kunne finde en smartere løsning med cykelparkering end i dag – det skal der være plads til,” uddyber Lisbeth Lauritsen.