Tekst: Alexander Kokkedal
Foto: Simone Trägård Jacobsen
Studiejobs giver et boost til CV’et, praktisk erfaring og hjælper studerende med at skille sig ud fra mængden. Sådan lyder det i hvert fald fra karrierecentre og studerende, der ved siden af studiet er aktive, så det batter. Blandt koret finder man Thomas Holm Thomsen, netop dimitteret cand.polyt. fra Aalborg Universitet. Han har haft studierelevant arbejde siden 3. semester. Thomsen har fra 1. juli 2018 fungeret som afdelingsleder i den netop opstartede Aarhus-gren af virksomheden, han havde studiejob hos.
”Er der ikke lige nogen, der kunne tænke sig et studiejob?”
Thomas Holm Thomsen havde studiejob hos it-virksomheden WEXO, der specialiserer sig i webshopløsninger. Kontakten til virksomheden fik han i forbindelse med et semesterprojekt. Til projektet skulle han og gruppen lave et system til at hjælpe med ændring af priser i webshops. Thomsen og co. havde sat sig for at prøve systemets virkning af i praksis.
”Vi lavede så en usability test (en test af brugervenlighed, red.) af det her system. Der hev vi nogle testpersoner ind, og én af dem var så min chef, Tommy Frøkjær. Han var egentlig lidt ude ad døren, men så kom han lige tilbage, stak hovedet ind og sagde: ”Hva’, er der ikke lige nogen, der kunne tænke sig et studiejob?”” beretter Thomas Holm Thomsen.
Og dét kunne han. Thomas startede kort efter i virksomheden, hvor han nørklede med udvikling og vedligeholdelse af et jagtforeningssystem, WEXO noget tid forinden havde skabt og solgt til Danmarks Jægerforbund. Frihed havde Thomas til stykvis at trække noget af sin viden om forretning ind i it-virksomhedens arbejdsgang.
”Jeg har en interesse i at optimere forretninger og processer, så jeg endte egentlig i løbet af årene med at lave en del interne projekter over, hvordan vi arbejder i WEXO,” fortæller Thomas Holm Thomsen.
Som resultat fører WEXO i dag mere detaljerede fortegnelser over igangværende opgaver. WEXO giver også via såkaldte SCRUM Boards kunderne mulighed for at følge med i, hvor tæt deres system er på at være færdigt, og hvem der mangler at gøre hvad.
Holder teorien i praksis? Find ud af det
Studiejobbet har ifølge Thomsen Holm Thomsen selv givet ham nogle kompetencer, han ikke ville have fået af kun at studere. Nytten har været så stor, at han tør komme med en generel opfordring til studerende, der lægger 100 % af tiden i bøgerne.
”Kom ud af det universitet! Du bliver simpelthen nødt til at have noget at afbalancere det med. Universitetet er bare teori, så når du kommer ud og prøver det af i praksis, finder du de her kompromiser, du bliver nødt til at lave,” siger han.
Når der skal laves kompromiser, hentyder Thomsen til, at den teoretisk rigtige løsning ofte må vige ude i virkeligheden til fordel for den billige eller hurtige løsning. F.eks. kan det være svært at afsætte otte timer for tre-fire mand til at foretage usability tests.
”Jeg siger ikke, at du kan undvære den (teorien, red.). Siden du kender den komplette vej, gør det jo også, at du kan forudse, at det måske vil gå galt hér, og du så kan forberede dig på det eller tage hånd om det,” understreger Thomas Holm Thomsen. Han fortsætter: ”Det har givet mig rigtig godt værktøj, men jeg tror, at det havde været noget helt andet, hvis ikke jeg havde haft noget studierelevant job, fordi man netop får den anden type erfaring.”
Start tidligt og lær mere
Studiejob lægger beslag på nogle af ugens timer. Det siger sig selv. Læring har der været på jobbet, men er tiden brugt dér gået ud over studiet?
”Det kommer nok an på, hvem du spørger. Jeg synes selv, at jeg har fået fine karakterer – i den gode ende. Men det er klart, at der er da flere gange, hvor jeg har valgt virksomheden eller WEXO over studiet, for det var langt mere spændende. Men det er jo en afvejning, man må tage – om man kan balancere begge dele,” svarer Thomas Holm Thomsen.
Studie og job har ikke været de eneste tidsslugere i Thomas Holm Thomsens liv. Sammen med to medstuderende er han også iværksætter med virksomheden e-Shoptimizer, der foretager konkurrentovervågning for webshops. Ved at starte egen virksomhed fik Thomsen nye færdigheder, bl.a. inden for kundesupport, han anser for at have bred nytte.
”Bare det at prøve at tale med nogle kunder kan være rigtigt skræmmende første gang. Og hvis du aldrig har prøvet det, er det måske også lidt sværere også til jobsamtalen, når du kommer ud bagefter og skal sælge dig selv – det er jo samme princip,” fortæller han.
”Så ender du måske ”bare” i en lidt simpel startstilling med ikke så fed løn til at starte med, og skal så bruge mange år på at kæmpe dig op. De år kunne du godt have sparet ved at starte allerede i de første år på universitetet,” mener Thomas Holm Thomsen.