Studerende giver sig i kast som iværksætter
Et studieliv kan være andet og mere end bare et studie. Kenneth brugte sin tid på udvikling af sin nu prisvindende App-idé og er nu i praktik i egen virksomhed.
TEKST Dianna Korshøj
Kenneth er studerende på Entrepreneurial Engineering på 9. semester, og er nu på 3. fase af startup programmet ved AAU Inkubator. Han vandt før sommerferien Health Hub Innovation Award med sin startup Let’s Play. Health HUB AAU´s Innovation Award er en årlig innovationskonkurrence for alle aktive AAU-studerende med en innovativ idé relateret til sundhedssektoren. Kenneth vandt 1. præmien på 10.000 kr. for sin idé, som samler folk til fysisk aktivitet og socialt samvær, og dermed er medvirkende til at understøtte en aktiv livsstil, mental sundhed, samt social inklusion. Den mødte særlig opmærksomhed, da idéen er skalerbar, og med Kenneths skarpe øje for konkurrenter og mulige forretningsmodeller. En idé, som i bedste PBL-stil startede med et problem. Kenneth fortæller:
– Jeg kom på ideen til Let’s Play for flere år siden. Min venner og jeg havde tit lyst til at spille fx fodbold eller beachvolley, men havde svært ved at samle nok folk. Jeg indså, at der er mange andre, der har det samme problem. Så i stedet for at vi alle bare blev hjemme, ville jeg prøve at løse problemet. Jeg tænkte derfor, at en mulig løsning kunne være at lave et socialt sportsfællesskab på en app.
Han uddyber, at selvom der tit er spil i gang på de offentlige baner, kan mange opleve, at det ikke er en mulighed for dem at deltage:
– Jeg har tit set folk henvende sig til andre, som allerede er i gang med et spil, og spørge, om de måtte være med, men desværre er blevet afvist og skuffet gået væk i stedet for. Jeg håber, at appen ville kunne reducere mængden af mennesker, der oplever at forlade stedet skuffet, og give flere mennesker en god social oplevelse af at dyrke sport og andre lignende aktiviteter sammen.
Kenneth har tidligere været engageret i traditionelle idrætsforeninger, men grundet studie, job, mv., har han ikke længere tiden til at bevare hans mange sportsinteresser, når man skal mødes flere gange om ugen. Noget han fortæller, Let’s Play appen også adresserer:
– Der er stor fleksibilitet i appen og begivenhederne er meget uforpligtende. Dem, der har lyst til traditionelle foreninger skal helt sikkert gøre det, men det ene udelukker på ingen måde det andet. I løbet af de sidste par år under og efter Corona epidemien er der en alt for stor andel af befolkningen, der har udtrykt at de er ensomme i deres dagligdag og samtidig er medlemstallene i diverse klubber og foreninger faldet markant. Efter genåbningen af samfundet fulgte medlemstallene desværre ikke med op igen til det tidligere niveau. Motivationen for at arbejde på projektet blev derfor endnu større fordi jeg håber på at kunne hjælpe med at få folk i gang igen, både social og sportsligt.
Let’s Play er en mobilapp, hvor brugere kan ligge en bred vifte af aktiviteter op som åbne events et givent tidspunkt og sted. Selvom appen er i sin spæde ungdom, er det nemt at finde eller oprette events fra en bred vifte af aktiviteter, og deltager du i et event, indeholder appen en Teams Generator, som kan inddele i hold, og også inddele på ny, hvis flere slutter sig til. Selvom appen er udviklet med øje for sport, er netop dette koncept under udvikling, da brugere frit kan oprette events fra de allerede kategoriserede sportsgrene, som nu indeholder alt fra skøjteløb til brætspil. Feedback på appen vidner endda om brugere, som kunne forestille sig, at bruge den til at samles for at hækle i et socialt fællesskab, så hvor appen er et år fra nu, er endnu ikke fastlagt.
De næste måneder arbejder Kenneth videre på sin idé som en del af Student Entrepreneurships tilbud PIES, hvor studerende med en god idé eller allerede igangsat virksomhed, kan prøve kræfter med den ud fra deres individuelle faglige afsæt.
Læs mere på www.lets-play-app.com
FAKTA BOKS
Vil du være med?
Allerede nu, har en projektgruppe fra 9. semester på Digitalisering og Applikationsudvikling valgt et projektsamarbejde med Kenneth, men han søger stadig samarbejdspartnere til at være med i startuppen og arbejde med markedsføring, forretningsmodellering og videreudvikling af appen. Har du blod på tanden, så tøv ikke med at kontakte Kenneth via hjemmesiden.