Gruppearbejde – nogen elsker det, andre hader det, men fælles for os studerende på AAU er, at vi alle oplever det i større eller mindre grad. Læs med her for at få gode tips og tricks til, hvordan man skaber de bedste forudsætninger for et godt gruppearbejde.
TEKST Emma Kristensen
Kalenderen viser marts, og vi har taget hul på endnu et nyt semester. På AAU betyder det på bedste PBL stil særligt én ting: gruppearbejde. Gruppearbejde er en særlig størrelse, der opleves vidt forskelligt fra studerende til studerende – nogen elsker det, nogen tolerer det, og andre er knap så begejstret for det. Jo længere man er i sin uddannelse, jo større sandsynlighed er der også for, at man har haft blandede oplevelser med gruppearbejde. Der er hertil en række virkemidler, man kan tage i brug for at skabe de bedste forudsætninger for et vellykket samarbejde.
Forventningsafstemning og gruppekontrakter – et afgørende fundament for samarbejdet
En sikker måde at imødekomme konflikter i et gruppearbejde er forventningsafstemning. Forventningsafstemning består i en ærlig og åben dialog, hvor der drøftes, hvad der forventes af det kommende samarbejde. En forventningsafstemning kan omhandle alt fra arbejdstilgange og arbejdsindsats, men også konflikthåndtering. Overvej hvordan I går til projektet og samarbejdet. Hvilke forventninger har I til hinandens arbejdsindsats, og hvor mange timer forventer I, at der bruges på projektet ugentligt? Udover de grundlæggende rammesætninger, er forventningsafstemningen også en oplagt mulighed for at få klargjort, hvordan I adskiller jer fra hinanden. Det bliver muligt at identificere jeres enkeltvise styrker og svagheder, og hertil diskutere hvordan I bedst muligt udnytter og imødekommer disse.
Ligegyldigt hvor god en forventningsafstemning I laver, vil der opstå uenigheder og konflikter i løbet af gruppearbejdet. Husk derfor at tage snakken om, hvordan I skal håndtere uenigheder og konflikter, så de kan løses hurtigt og bedst muligt, når de opstår.
Når I er nået i mål med en fornuftig forventningsafstemning, er næste skridt at lave en gruppekontrakt. En gruppekontrakt består af de forventninger, aftaler og regler, I blev enige om i forventningsafstemningen. Det kan blandt andet omfatte, hvad jeres fælles målsætninger er, hvordan jeres arbejdsdeling skal være, og hvordan I sparer med og støtter hinanden. Det er også en god idé at medtage mere lavpraktiske ting i gruppekontrakten såsom mødetider og -omfang, regler ved afbud og forventninger til forberedelsestid. Overvej også, hvilke konsekvenser der skal være, hvis der sker brud på gruppekontrakten. Kage ved mindre brud på gruppekontrakten er en klassiker.
Tjek ud og tjek ind – et konfliktforebyggende redskab
Et godt redskab til at skabe gode forudsætninger for et godt gruppearbejde på daglig basis er den såkaldte ”tjek ind” og ”tjek ud” tilgang. Tjek ind/tjek ud går i sin simpelhed ud på, at hvert gruppemedlem i starten af arbejdsdagen tjekker ind og ved slutningen af arbejdsdagen tjekker ud. Et tjek ind omhandler, hvordan du har det netop den dag – har du sovet dårligt? Haft et skænderi med din kæreste eller mor? Er du glad og godt tilpas? Et tjek ind handler ikke om at udlevere alle dele af dit følelsesliv og privatliv, det handler derimod om at italesætte forudsætninger udenfor gruppearbejdet, der kan påvirke din arbejdsindsats og gruppearbejdet på den pågældende dag. En sådan form for direkte og åben kommunikation giver mulighed for, at I internt i gruppen kan tage hensyn til hinanden, og det liv I hver især har udover gruppen og projektarbejdet.
Et tjek ud omhandler derimod oplevelsen og tilfredsheden af arbejdsdagen og gruppearbejdet – er der nogle uenigheder eller konflikter i løbet af dagen, der skal italesættes og løses? Er der nogle faglige ting, der skal vendes igen? Er der deadlines eller aftaler, der kort skal opridses igen? Tjek ind og tjek ud er på denne måde et værktøj til at forebygge konflikter, da hensigtsmæssige og effektive tjek ind og tjek ud sikrer, at konflikter ikke eskalerer, men derimod italesættes og løses.
Ærlighed med omtanke – en grundlæggende forudsætning for alt gruppearbejde
Et af de ting, der kan være sværest ved gruppearbejde, er feedback og de faglige uenigheder, der kan opstå i de faglige diskussioner. Enhver uenighed og faglig diskussion indeholder et element af konfrontation, der kræver en balancegang mellem ærlighed og omtanke. Overvej altid, hvordan du helst selv vil modtage feedback og husk altid at holde din eventuelle kritik konstruktiv. En feedbackmodel kan være den såkaldte ”Feedback Burger”. Denne model har udgangspunkt i en tredelt feedbackproces, hvor der startes og sluttes med positive tilkendegivelser, og der imellem disse to stadier italesættes såkaldte ”udviklingspunkter”, hvor der kan fremhæves eventuelle problematikker og udfordringer. En ordentlig tilgang til feedback og eventuelle uenigheder reducerer chancen for, at faglige uenigheder eskalerer til faktiske konflikter. Hertil bevirker sunde feedbackmekanismer også faglig og personlig udvikling i gruppearbejdet.