PBL, projektorienteret problembaseret læring, Aalborg-modellen for problembaseret læring. Der er mange navne for læringsmodellen på AAU. De fleste kender til, hvad den medfører på studiet; gruppearbejde, problemformuleringer og projektskrivning, men hvad er egentlig det snedige ved at arbejde med, i og om Aalborg-modellen? Og hvad betyder det i karrieresammenhæng?
Her vil vi forsøge at skabe et overblik over nogle af de PBL-elementer, der er vigtige at kigge på, når vi taler om jobsøgning og karriere.
TEKST AAU karriere
Eksternt samarbejde
Det ligger i begrebet ”problembaseret læring”, at læringen skal være baseret på et problem. Og hvor kan man bedre finde et virkeligt problem end i virkeligheden? Et samarbejde med en virksomhed kan føre mange positive ting med sig:
- Du udvider dit netværk.
- Du får indblik i en organisations arbejde.
- Du får indblik i, hvad du kan gøre med din faglighed uden for studiet – fordi du udvikler og anvender den i praksis.
- Du kan blive klogere på, hvad du kan arbejde med efter studiet – eller hen imod under studiet.
- Måske er du så heldig at kunne skyde genvej til et studiejob i organisationen.
- Du får mulighed for at arbejde sammen med andre fagligheder. Det giver dig både en evne til at formidle din faglighed og forstå andres faglighed. Og så gør det, at du bliver mere skarp på, hvad der adskiller din faglighed fra andres, fordi du bliver konfronteret med din egen faglighed på en ny måde.
Gruppearbejdet
Det kan lyde klichéagtigt, men det er vigtigt at kunne arbejde sammen med andre på en reflekteret og erfaren måde. Det er en erfaring, du har mulighed for at opnå allerede i studietiden. I øvrigt kan man godt arbejde problembaseret alene – det er Aalborg-model-elementet, der indebærer gruppearbejdsdelen. Men det ændrer ikke på, at dét at arbejde sammen om et problem er meget lig den måde, man arbejder på mange arbejdspladser. Her er nogle vigtige ting, du kan øve dig på og tage med fra gruppearbejdet,
- Kendskab til dine egne styrker og – ligeså vigtigt – svagheder i et samarbejde. Hvornår har du tendens til at overtage eller lurepasse? Og hvordan kan du bedst muligt undgå eller løse konflikter i gruppesammenhæng?
- Evnen til at kommunikere konstruktivt og give feedback. Det er ikke altid en let disciplin.
- Organiserings- og strukturerings-skills er vigtige, når man samarbejder mod et fælles mål.
- Definition og afgrænsning af det kollektive mål og problemfeltet og -formuleringen.
Det ovenstående er i øvrigt noget, der er godt at have på cv’et – og du må gerne låne formuleringerne, når du skal forklare andre, hvad det er, der gør en uddannelse på AAU helt speciel.
PBL oversat til praksis
Når du laver et stykke arbejde, skal din læring kunne oversættes til – og bruges i andre, lignende situationer – det skal altså være eksemplarisk. Hver gang du arbejder med noget på studiet, skal du optimalt set kunne se en anden relevant brug af de metoder, teorier eller whatnot, du arbejder med.
Det lyder måske abstrakt eller banalt, men hvis du er opmærksom på eksemplariteten i dit arbejde, er du allerede kommet rigtig langt i din ”karrieretænkning”.
Det kræver at du er opmærksom på dit emnes omfang rent indholdsmæssigt; tænk over, hvor du ellers vil kunne sætte den viden, du opnår, i spil. Det er ofte nogle overraskende andre sammenhænge, ting giver mening i. Det kan også være, at værktøjerne og din viden er så fagspecifik, at du ikke kan få øje på en anden relevant sammenhæng – men tænk da over, hvad det er, der gør metoden eller værktøjet så specifikt, og hvad der fx skal til for at gøre den lille ting mere bredt anvendelig.
Sådan generelt kan man sige, at eksemplariteten går ud på at være god til at se det specifikke i det generelle og det generelle i det specifikke. Hvis du bliver god til det, bliver du teoretisk god til at se muligheden for at sætte din faglighed i spil. Så skal du bare huske at gribe chancen for at prøve at sætte den i spil i praksis også.
Når du tænker på de ting, du har lært, og de erfaringer, du har, skal du derfor have skærpet fokus. Selvom du måske ikke har arbejdet specifikt med et bestemt tema, har du måske arbejdet med noget, der har nogle eller endda mange ting til fælles med det. Zoom ind eller ud afhængigt af, hvad du har brug for at fokusere på. De fleste ting er på en eller anden måde – direkte eller indirekte – sammenfiltret. Dit job er at identificere lighederne og være opmærksom på forskellene.