TEKST Dianna Korshøj
Hvis du tænker, at TikTok er et medie for børn, er det på tide at genoverveje den tanke. Et nyt community med tagget #K1nkDK har indtaget platformen, og tvinger os til at spørge: Er de 50 nuancer af grå blevet et nyt identitetskrav?
Christian Grey satte grundtonen, da han fristede den intetanende Anastasia ind i sit fortryllende og skræmmende BDSM univers i bogen “50 shades of Grey” tilbage i 2011. Siden da har både bøgerne og filmen fristet millioner rundt om i hele verden, som hvis de ikke havde det før, nu har et indblik i genren man kalder BDSM. BDSM er et akronym, som står for interesser indenfor bondage, disciplin, dominans og submission samt sadisme og masochisme og rummer mange flere nuancer, end vi kan liste her – Med den mest øjenåbnende faktor: Det handler ikke (kun) om seksuel tilfredsstillelse.
TikTok som platform
De fleste forbinder BDSM med noget seksuelt, og et hurtigt besøg forbi Google har også overvejende fokus på den seksuelle tilfredsstillelse, men det virker til, at dette koncept er ved at bevæge sig fra en seksuel fetish til noget af en mere woke kaliber, hvor de mange forskellige aspekter af identiteten nu for alvor kan sættes fri ved hjælp af f.eks. mundkurv og lænker.
Det nye danske tag #K1nkDK [udtales Kink DK] er ikke engang et år gammelt, og har med under 100 videoer snart 70.000 tusind views. Her søges ikke sexpartnere, men viden og fællesskab – noget Danmark manglede, fortæller grundlæggeren Kristinna Lyngberg. Hun er kendt under TikTok-kontoen @kristinnaenadultcontent og for hende giver Tiktok nogle muligheder, som særligt møder hendes behov i forhold til andre platforme:
Jeg har fundet ud af, at de andre platforme derude, enten minder mere om datingsites, er tekstbaserede eller baseres på munches, hvor man snakker og bare hænger ud. Det er også rigtigt fedt, men med det liv jeg har, kan jeg ikke bare mødes på en bar en torsdag aften. Facebook har også mange fede grupper, men efter en hjerneskade kæmper jeg meget med koncentrationsbesvær, så det er svært for mig at koncentrere mig om at læse, og der er Tiktok bare en super god platform. Videoerne er korte, fra 15 sekunder til 3 minutter, mere er det ikke, så der giver det mig en rigtig god frihed – også til at kommunikere og sådan noget. Og så er det stadig en platform, hvor folk kan kommunikere; både i korte beskeder eller med videoer.
Platformen er kendt for sine mange forskellige korte videoer, og det hurtige og nemme format er nok netop en af grundene til, at platformen har været så attraktiv for det meget unge segment. Aldersgrænsen er 13 år, men ifølge Novicell (promoveringsvirksomhed) er brugergruppen ved at udvide sig, med 41% af brugere i alderen 16-24 og stadig vækst i antallet af 25+ brugere, så måske lige netop #K1nkDK er med til at ændre platformens målgruppe. Alligevel er platformens unge brugergruppe et helt særligt opmærksomhedspunkt for Kristinna:
Jeg forsøger at gøre, så der er så få under 18 som muligt, der ser mine videoer, ved at hashtagget er med et 1-tal i stedet for i, så aktuelle ungdoms-trends med anden forståelse af ordet ”kink” ikke kommer som anbefalet, og så laver jeg samtidig klistermærket 18+. Jeg ved godt, at det jo ikke forhindrer mindreårige i at se videoerne, men jeg gør, hvad jeg kan. Jeg synes ikke, at teenagere har behov for at træde ind i det her miljø, hvor de lader sig dominere eller noget i den stil, for det kan måske skabe en lidt skæv identitet, og påvirke deres hjerne på en ikke positiv måde, så derfor ønsker jeg ikke, at det skal ud til mindreårige, men jeg ønsker, at det skal ud til offentligheden.
BDSM som identitetsfaktor
Hvem er du? Hvad er du? Hvad kan du li’? Ja, spørgsmålene kan være mange, når man prøver at uddybe hvem man i bund og grund er, og når BDSM ifølge Kristinna ikke ‘bare’ er en seksuel præference, er offentligheden omkring emnet særligt vigtigt:
Når man skal skabe sin identitet, og det gør man jo igennem hele livet, så skal man også være accepteret som den man er, og lige som at vi i den her tid har et fokus på, at man kan have en anderledes kønsidentitet, end vi har været opdraget med tidligere; at der nu er lagt op til, at man ikke kun kan være ciskønnet for eksempel, så er det nu mere det at føle sig som et helt menneske. Der går BDSM også ind; hvis man har de lyster eller behov, så kan man nemt føle sig meget forkert, hvis man ikke tror, at det her er accepteret eller at der er andre, der har det som en selv.
Hvis vi derfor indgår under præmissen om at kunne tale offentligt om BDSM, under forståelsen af, at dette i høj grad er en del af ‘det hele menneske’, men på samme tid skal skåne børn og unge for at blive pålagt en sådan interesse, før deres grundlæggende identitet bliver skabt, kan der være tale om en særlig brandfarlig omgang ‘jorden er giftig’. Hvis BDSM miljøet udspiller sig under forståelsen og med udfoldelse af ’det hele menneske’, som også rummer et seksuelt væsen, kan unge mennesker måske være fristet af et miljø, som ikke kun rummer ’det hele menneske’, men også en seksualitet, som i ungdomsårene særlig undersøges som hormonbaseret grundpræmis.
For nogle, kan det være en udfordring i sig selv at se sig selv som et seksuelt menneske, som er tiltrukket af et af de to biologiske køn. Det kan være kæmpestort at erkende og fortælle omverden at man er homoseksuel, og selvom denne tilkendegivelse måske ikke er så stor, som den har været, kan den stadig være stor. For med den erkendelse kommer en identitetsforståelse som måske endda afviger fra normen. Selvom mange måske ikke ville løfte et øjenbryn, hvis en ven fortalte at han var homoseksuel, ville vi nok alligevel studse lidt, hvis selvsamme ven udbrød: ”Jeg er slave”.
Hvad er kontrol?
I BDSM-miljøet er kategorien slave en definition om total hengivenhed. Man frasiger sig ansvar og kontrol, for at videregive det til sin herrer. Om det handler om seksuelle ydelser, eller at købe sig selv et nyt sæt undertøj er ikke afgørende, for ansvaret ligger ved Master/Mistress for at sørge for at slaven har optimale forhold for at tilfredsstille sin herrer. En kategorisering som Master/Mistress er derfor et ansvar for et andet menneskes beslutninger, og derfor også en accept om kontrol man bliver givet, snare end hvor vidt man tænder seksuelt på at have den slags kontrol og ansvar for et andet menneske. Måske er det nemmere at tage ansvar for en andens liv end sit eget, eller blot en fed oplevelse at have en form for kontrol, man måske ikke oplever i hverdagen; nuancerne kan være mange, og det er ifølge Kristinna det, BDSM handler om.
Hun gjorde det klart, at BDSM for hende kun meget lidt handler om sex. Det er en personlig oplevelse, hvor man ’mærker efter’, og finder ud af hvad man har brug for som menneske. Her giver BDSM nogle muligheder, som afviger fra standarden om at vi altid skal være på en bestemt måde. Der er submissive kategorier, som du kan påtage dig hvis du har brug for omsorg og mindre ansvar i dit liv, og der er ligeledes kategorier, som kan give dig en umiddelbar handlekraft, som hverdagslivets langsommelige målorientering som uddannelse, økonomi og bopæl ikke nødvendigvis giver mulighed for. Kristinna italesætter BDSM miljøet som et sted, hvor der i højere grad end andre steder, er plads til likes, dislikes og særlige præmisser:
BDSM er langt mere end ‘bare’ noget man laver sammen. Det er en generel forståelse for at vi alle er forskellige, og det skal der være plads til, og en generel åbenhed overfor at der skal tages hånd om psyken, så alle er tilpasse når de joiner det her miljø.
Hvor eksempelvis uddannelsessystemet kan have svært ved at rumme de mange forskellige tilgange til læring, hvor der antages, at alles kompetencer kan vurderes på tests, vender BDSM miljøet denne forståelse på hovedet, og antager at man har forskellige præferencer, og derfra udfolder sin personlige og/eller seksuelle præference.
Det gensidige samtykke
Kristinna gjorde det klart, at BDSM er andet og mere end ’bare’ sex. For nogle ligger interessen for miljøet i en udfoldelse af egen seksualitet, mens det for Kristinna handler om meget mere. Antagelser om at BDSM har noget med sex at gøre, er derfor ikke forkert, men interessefællesskabet handler snare om et fællesskab og interesse, som handler om mennesker. En seksualiseret forståelse af et helt menneske, med interesser, som også rummer seksuelle præferencer, men hvis grundværdier ligger i respekt og samtykke. Det er måske lidt her de 50 nuancer af grå kommer til kort. Dramatiseringen gør, at nysgerrighed og samtykke desværre også bliver så stor en gråzone, at hverken bogen eller filmen formår at sætte en traditionel SM-forståelse ind i en woke tidsalder. Christian Gray udviser en mystisk dominansrolle, som vækker Anastasias nysgerrighed; en nysgerrighed, som til tider kan stille spørgsmål til det gensidige samtykke. Det er måske med til at skabe spænding i fortællingen, men vækker harme i BDSM-miljøet. Der må aldrig være tvivl om at BDSM-roller kun indtages af to villige parter: er du i tvivl, skal du stoppe op og spørge. Derfor er et safeword altid en god ting; særligt når det er grænser, som undersøges og udfoldes. Kristinna fortæller:
Når man har en BDSM-relation, så er pointen lige præcis, at man er bevidst om hinandens grænser. Jo, man kan presse dem, skubbe dem, og sådan noget, men med respekt for modparten.
Derfor er hun også i udgangspunktet af den overbevisning, at krænkelser og #meto ikke er en del af BDSM-miljøet, men må desværre også erkende, at det ikke er hele sandheden:
Der er nogen, der virkelig ikke hører til i miljøet, og som overskrider andres grænser igen og igen. Der er nogen narcissister, som ikke tænker på, eller ikke respekterer andres grænser. Men generelt, det, der er med BDSM-miljøet, det er, at vi er meget mere åbne omkring vores behov, lyster og grænser, og ved at gå ind i en relation, hvor man er åben for at kommunikere, så kommer man helst ikke til at der er nogen, der har gjort noget, de ikke bør gøre. Men jeg kan ikke sige det, for jeg har ikke oplevet det indenfor BDSM-miljøet.
Sex, sex og mere sex
Selv om Kristinna i høj grad fortæller om BDSM som en forståelse af et helt menneske, kan vi nok ikke komme udenom, at sex også er en stor del af BDSM. Uden at have indgående viden til miljøet, fortæller research om seksuelle præferencer, frem for Kristinnas udlægning af ’det hele menneske’. Så hvad tænder du på?
Lysterne kan være mange, og i forståelsen af emnet er jeg blevet meget klogere på de mange [red: rigtigt mange] forskellige kategorier og nuancer, som for det meste har en lille smag af noget seksuelt. For seksuelle præferencer findes i alle former og farver, hvor Kristinna også understreger, at BDSM er med til at rumme et helt menneske, og at man ikke er mærkelig, ’bare’ fordi man har nogle interesser, som afviger fra normen. Men er alt okay?
Som jeg gennemgik alle kategorierne og udvælgelsen af hvilke, der skulle være med i artiklen: ”Find din kink – Hvilken type er du?”, løb det mig flere gange koldt ned ad ryggen. Et miljø, som angiveligt rummer så mange nuancer af ’det hele menneske’, rummer også kategorien ”Ageplay”. Pr definition handler denne om en leg med alder, hvor parterne under gensidigt samtykke påtager sig en given alder, som rummer alt fra den spæde barndom til den sene alderdom. www.bdsmtest.org beskriver det således:
Ageplayers like to play with age as part of their kink. They typically take on a much younger or older age than they actually are, or prefer playing with a partner that does so. Attributes and behavior changes (such as pacifiers, coloring books, speaking in more childlike language, etc.) are commonly paired with this, to enrich the context and make it more appropriate for the played age. Sexuality is not necessarily involved, and there is no link at all with pedophilia (which is simply not on the BDSM spectrum).
Her beskrives at der på ingen måde er relation til pædofili. Dette skyldes nok særligt BDSM-miljøets forståelse om gensidigt samtykke, hvorfor en (til tider) seksuel interaktion altid skal indgås med gensidigt samtykke. Dette kan derfor ikke indgås med et barn, som grundet sin alder endnu ikke er i stand til at tage ansvar for konsekvenser mv. af en seksuel interaktion. Men at det ikke på nogen måde er relateret, er for mig svært at se.
117+ nuancer af grå
Som traditionel, ciskønnet kvinde, åbnede den fagre nye BDSM-verden først for en forståelse af mig selv som kedelig. Heldigvis tvang forståelsen af BDSM-miljøet mig også til at gentænke lige netop dét. Med 67% træfsikkerhed på kategorien Vanilje, og flere procenter på tværs af kategorier kunne jeg se, at mine mere traditionelle interesser også har plads i miljøet. For som Kristinna flere gange understreger, så har miljøet plads til alle, og det er vigtigt, at du ikke føler dig forkert ’bare’ fordi du har særlige præferencer. Det er okay at være dig – også seksuelt! #K1nkDK og det BDSM-miljø Kristinna beskriver, tilbyder en mulighed for at være nysgerrig på at være et menneske med seksuelle lyster, og er hvad jeg kan læse mig til, et modsvar på en problemløsningskultur, hvor du træder ind på feltet med en prædefineret interesse. Her deles tanker og spørgsmål omkring mange forskellige aspekter af BDSM i kort videoform, hvor du hverken behøver vide om du er dominerende eller til reb på forhånd. Der er kategorier som rummer netop dét aspekt af din seksuelle eller personlige udfoldelse, som du vil undersøge eller måske endda foretrækker. Ingen krænger på næsen, hvis der er noget, du ikke kan lide, og heller ikke hvis du har særlige lyster, som du kun deler med få. Det er et miljø, hvor du kan agere seksuelt, fordi seksualiteten også er en del af at være et menneske. Mit spørgsmål til BDSM-miljøet bliver derfor nok her til slut: kan man så også være et ’helt’ menneske i BDSM-miljøet som aseksuel?