Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the check-email
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/html/wp-includes/functions.php on line 6121
Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the caldera-forms
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/html/wp-includes/functions.php on line 6121
Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the updraftplus
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/html/wp-includes/functions.php on line 6121
Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time blev kaldt forkert. Indlæsning af oversættelse for morenews
-domænet blev udløst for tidligt. Dette er normalt en indikator for, at noget kode i pluginet eller temaet kører for tidligt. Oversættelser bør indlæses ved init
-handlingen eller senere. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 6.7.0). in /var/www/html/wp-includes/functions.php on line 6121
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/html/wp-includes/functions.php:6121) in /var/www/html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1896
{"id":4645,"date":"2020-05-01T00:01:00","date_gmt":"2020-04-30T23:01:00","guid":{"rendered":"https:\/\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/?p=4645"},"modified":"2020-05-03T15:49:45","modified_gmt":"2020-05-03T14:49:45","slug":"eksamensangst-lad-ikke-eksamensangsten-faa-overtaget","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/2020\/05\/eksamensangst-lad-ikke-eksamensangsten-faa-overtaget\/","title":{"rendered":"Eksamensangst – Lad ikke eksamensangsten f\u00e5 overtaget"},"content":{"rendered":"\n
Tekst<\/strong> Stine Funder Poulsen<\/em><\/p>\n\n\n\n Hjertebanken, kolde fingre, tankemylder, irritation, magtesl\u00f8shed, angst, forstyrret ford\u00f8jelse, katastrofetanker om eksamen. D\u00e5rligere pr\u00e6stationer, udeblivelse og overspringshandlinger. Dette er blot nogle af symptomerne ved eksamensangst, s\u00e5 hvis du oplever nogle af dem i eksamenssituationen eller i opl\u00e6sningen til eksamen, har du nok en grad af eksamensangst. Nerv\u00f8sitet i forbindelse med eksamen kan v\u00e6re en fordel, fordi det g\u00f8r dig mere klar og fokuseret. Tager nerv\u00f8siteten over og bliver til angst, kan det dog have konsekvenser for din eksamen og dit studie, og skal tages seri\u00f8st. <\/p>\n\n\n\n Derfor har vi her samlet nogle tips og r\u00e5d til at h\u00e5ndtere angsten, b\u00e5de i selve eksamenssituationen og i opl\u00e6sningen til eksamen. <\/p>\n\n\n\n \u00d8velser, der hj\u00e6lper dig, n\u00e5r angsten tager over<\/strong> Tilbage i kroppen<\/strong>: vejrtr\u00e6knings\u00f8velser kan hj\u00e6lpe dig med at f\u00e5 kroppen til at falde til ro. Tacha Reinhold Hviid skriver p\u00e5 Netdoktor<\/a>: <\/p>\n\n\n\n Selvom det m\u00e5ske f\u00f8les akavet, kan det f\u00e5 din krop til at slappe af. Du tager fokus fra den angstprovokerende situation, og kommer \u201dtilbage i kroppen\u201d, v\u00e6k fra tankerne og tankemylderet. Samtidig beroliger du det autonome nervesystem (den del, du ikke kan n\u00e5 med fornuften, men kan p\u00e5virkes med vejrtr\u00e6knings\u00f8velser). Du kan efterh\u00e5nden udbygge \u00f8velserne, og bruge dem, n\u00e5r angsten kommer snigende. <\/p>\n\n\n\n Distraktion: <\/strong>N\u00e5r angsten tager kontrol, hyperfokuserer man p\u00e5 den oplevede trussel. Derfor kan det v\u00e6re effektivt at forstyrre tankem\u00f8nsteret ved at fokusere p\u00e5 noget simpelt. For eksempel kan du fors\u00f8ge at finde alle ting med farven gr\u00f8n i lokalet eller holde i \u00e6rmet med tommel- og pegefinger, og fokusere p\u00e5, at visualisere det, dine fingre m\u00e6rker. Alts\u00e5, hvordan ser tr\u00e5dene ud, hvor g\u00e5r kanten, hvad er m\u00f8nsteret etc.. <\/p>\n\n\n\n Hviid skriver at \u201dDistraktion er is\u00e6r effektivt ved en pludselig stigning i angstniveau, enten inde til eksamen eller til forberedelsen\u201d. Er det til en mundtlig eksamen, kan det v\u00e6re en god ide lige at g\u00f8re censor og eksaminator opm\u00e6rksom p\u00e5, at du er meget nerv\u00f8s, s\u00e5 de ved at de m\u00e5ske skal huske dig p\u00e5 at tage en t\u00e5r vand eller tr\u00e6kke vejret dybt. <\/p>\n\n\n\n For b\u00e5de vejrtr\u00e6knings\u00f8velserne og distraktions\u00f8velserne g\u00e6lder, at det er en god id\u00e9 at have \u00f8vet dem inden eksamen, s\u00e5 du ved, hvad der hj\u00e6lper dig bedst, og s\u00e5 du n\u00e6sten automatisk kan begynde \u00f8velserne.<\/p>\n\n\n\n P\u00e5 l\u00e6ngere sigt<\/strong> F\u00f8rst og fremmest er det vigtigt at tage den seri\u00f8st. Selvom den virker irrationel (\u201deksamen er jo en ganske normal og ufarlig ting?\u201d) b\u00f8r du ikke aff\u00e6rdige den som s\u00e5dan. Angsten er virkelig, selvom truslen m\u00e5ske ikke ser s\u00e5dan ud med et rationelt blik. Derfor b\u00f8r du l\u00f8bende arbejde p\u00e5 at h\u00e5ndtere angsten p\u00e5 en konstruktiv m\u00e5de. Hviid skriver<\/a> \u201dDet er vigtigt at reagere selv p\u00e5 tidlige tegn p\u00e5 eksamensangst. Ved at presse sig selv ud over sin personlige gr\u00e6nse, kan angsttilstanden nemlig blive forv\u00e6rret, fordi man risikerer at f\u00e5 endnu en d\u00e5rlig oplevelse, som bekr\u00e6fter forestillingen om, at man ikke kan pr\u00e6stere i eksamenssituationen\u201d. Heldigvis kan du l\u00e6re at komme ud over eksamensangsten.<\/p>\n\n\n\n Opbyg rutiner<\/strong>. Rutiner er gode i de fleste situationer, men is\u00e6r i forhold til eksamen er de vigtige. Det tager nemlig noget af presset af skuldrene, hvis du ikke hver dag skal tage valg om, hvorn\u00e5r du skal st\u00e5 op, spise, sove, l\u00e6se og alt det andet. En god rutine g\u00f8r det lettere blot at g\u00e5 i gang, p\u00e5 det tidspunkt du har sat af til det, fordi det er blevet en vane. I starten virker det m\u00e5ske som ekstra arbejde at finde en rutine i stedet for bare at knokle p\u00e5, men i det lange l\u00f8b vil det hj\u00e6lpe dig. At opbygge rutinen kan v\u00e6re sv\u00e6rt, og det er ok, hvis du nogle gange ikke f\u00e5r gjort de ting, du ville. Giv det tid, og \u201dstick to it\u201d. En god rutine sikrer ogs\u00e5, at du kan holde fri, n\u00e5r du er f\u00e6rdig med arbejdet. Ligesom med fysisk tr\u00e6ning, kr\u00e6ver effektiv l\u00e6ring nemlig pauser, hvor din hjerne kan slappe af, og lagre den viden, du f\u00e5r ind. F\u00f8ler du dig godt forberedt, men uden at have \u00f8delagt din s\u00f8vn- og spiserytme, er du sansynligvis mere rolig til selve eksamen.<\/p>\n\n\n\n Kend eksamensformen<\/strong>. At vide, hvad der kommer og hvad du skal kunne, mindsker usikkerheden, og hj\u00e6lper dig til at fokusere p\u00e5 noget konkret. L\u00e6s dine l\u00e6ringsm\u00e5l grundigt i studieordningen. M\u00e5ske kan du ogs\u00e5 f\u00e5 lov at se tidligere eksamener. At konkretisere eksamen og afgr\u00e6nse den g\u00f8r den mindre \u201dmytisk\u201d og farlig.<\/p>\n\n\n\n Fortvivl ikke, selv hvis angsten virker overskuelig lige nu: \u201dSelv sv\u00e6r eksamensangst har en god prognose, s\u00e5fremt den ramte f\u00e5r behandling, hvor han eller hun m\u00e6rker, at angsten gradvist bliver reduceret over tid\u201d. Det skriver Hviid p\u00e5 Netdoktor.<\/a> <\/p>\n\n\n\n Dit studie er fedt!<\/strong> Nogle gange kan det v\u00e6re sv\u00e6rt at begynde overhovedet at l\u00e6se til eksamen, fordi man har tanken om selve eksamen i baghovedet frem for stoffet. Start med at l\u00e6gge en realistisk<\/em> l\u00e6seplan for dig selv, s\u00e5 du ikke hver dag skal v\u00e6lge at l\u00e6se til eksamen: planen er lagt, og du skal blot f\u00f8lge den. Slip eksamen, og t\u00e6nk i stedet: \u201di dag skal jeg l\u00e6se det her, fordi det er sp\u00e6ndende (eller fordi det g\u00f8r det lettere at f\u00f8lge med i de andre ting, der er sp\u00e6ndende)\u201d. I stedet for at lade tankerne kredse om de ting, du skal og skal pr\u00e6stere, s\u00e5 pr\u00f8v at skifte fokus til stoffet: t\u00e6nk over en l\u00e6res\u00e6tning, en teori, et regnestykke, der \u201dbugs you\u201d. En som er sp\u00e6ndende, men som du ikke helt har f\u00e5et hold p\u00e5 \u2013 og f\u00f8r du ved det, st\u00e5r du med hovedet i b\u00f8gerne!<\/p>\n\n\n\n Fors\u00f8g at g\u00f8re det til en vane at fokusere p\u00e5 alle de ting, du er god til og har styr p\u00e5 <\/em>frem for alt det, du ikke kan. I sagens natur vil der v\u00e6re ganske meget, du ikke kan og ikke ved, fordi det er universitetet, og lige s\u00e5 snart, du lukker op for et felt, opdager man, hvor meget viden, der findes i det. Men der er i virkeligheden ogs\u00e5 rigtig meget, du er god til og har styr p\u00e5. Hvis du begynder at f\u00e5 myldertanker, kan det v\u00e6re en god ide at finde et stykke papir eller en tavle, og s\u00e5 skrive alt det ned, der gik godt i dag eller i ugen. Selv de sm\u00e5 ting t\u00e6ller. You\u2019ve got this.<\/p>\n\n\n\n Pres, pres, pres: derfor opst\u00e5r eksamensangst<\/strong> Selve eksamenssituationen bidrager ogs\u00e5: Det er nogle intense minutter eller timer, hvor du skal pakke alt det, du kan ned i: og lige nu i dette \u00f8jeblik kan du nok ikke fremkalde alle de ting, du skal kunne inde til eksamen (men det kan du sandsynligvis til selve eksamen, fordi det konkretiseres gennem sp\u00f8rgsm\u00e5l).<\/p>\n\n\n\n Husk dog, at du selv kan styre, om karakteren f\u00e5r lov at styre dit selvv\u00e6rd. Eksamen er en pr\u00f8ve, der m\u00e5ler noget meget specifikt (om end ikke pr\u00e6cist), men er langt fra et fuldt billede af hvem du er eller hvad du kan. <\/p>\n\n\n\n Her kan du f\u00e5 hj\u00e6lp<\/strong><\/p>\n\n\n\n G\u00f8r din angst det meget sv\u00e6rt eller umuligt at g\u00e5 til eksamen kan du s\u00f8ge hj\u00e6lp flere forskellige steder. Her er blot et udpluk. Det kan v\u00e6re h\u00e5rdt at r\u00e6kke ud, men husk, at de st\u00e5r klar af en grund.<\/p>\n\n\n\n Studenterr\u00e5dgivningen<\/a><\/strong> Forvent at der er lidt venteliste til de individuelle samtaler, s\u00e5 det er ikke sikkert, at du kan komme til med det samme. <\/p>\n\n\n\n Studenterr\u00e5dgivningen k\u00f8rer ogs\u00e5 kurser om eksamensangst, stress og studieteknik \u2013 og i Coronatiden er de selvf\u00f8lgelig g\u00e5et online! Du kan finde mere og tilmelde dig p\u00e5 hjemmesiden srg.dk. <\/p>\n\n\n\n P\u00e5 hjemmesiden finder du desuden ogs\u00e5 gode r\u00e5d om eksamensangst, studieteknik, trivsel mm. <\/p>\n\n\n\n Studenterr\u00e5dgivningen er gratis for studerende p\u00e5 AAU.<\/p>\n\n\n\n Universitetsklinikken<\/strong>
N\u00e5r angsten tager over, kan distraktions\u00f8velser hj\u00e6lpe. Hvad der virker bedst for dig, kommer an p\u00e5 din personlighed og graden af angsten, men her er nogle konkrete \u00f8velser, du kan pr\u00f8ve.<\/p>\n\n\n\n
Eksamensangst beh\u00f8ver ikke v\u00e6re en genkommende ting, der \u00f8del\u00e6gger dit studie: Der er flere ting, du selv kan g\u00f8re for at modvirke angsten.<\/p>\n\n\n\n
Der er en god chance for, at du har valgt at bruge 3-5 \u00e5r p\u00e5 dit studie, fordi du faktisk synes det er sp\u00e6ndende. Du f\u00e5r lov at dykke ned i det, der interesserer dig mest, at lege med stoffet, og bruge dem i virkeligheden (eller t\u00e6t p\u00e5 virkeligheden) i projektarbejdet. Du beh\u00f8ver ikke at v\u00e6re den bedste p\u00e5 dit studie, eller at klare dig godt til hver eksamen, for at denne interesse har legitimitet. Som en psykolog sagde til mig under en session: Blot det at gennemf\u00f8re en uddannelse p\u00e5 AAU er en pr\u00e6station i sig selv. Derfor er det ok at slippe presset, og fokusere p\u00e5 de sm\u00e5 n\u00f8rdede ting, der gjorde at du valgte studiet i f\u00f8rste omgang. <\/p>\n\n\n\n
Eksamensangst opst\u00e5r ofte, fordi der er et stort pres for at pr\u00e6stere, enten fra familien, samfundet eller en selv. Vi lever i et pr\u00e6stationssamfund, hvor man helst skal g\u00f8re det bedste hele tiden. Det l\u00e6gger et meget stort pres p\u00e5 eksamen. Dertil kommer at du m\u00e5ske har haft en d\u00e5rlig oplevelse med eksamen f\u00f8r, der p\u00e5virker dig nu. Nogle lader karakteren blive en del af egen identitet: dette l\u00e6gger ekstra pres p\u00e5 eksamen, fordi ens selvbillede afh\u00e6nger af karakteren. <\/p>\n\n\n\n
Studenterr\u00e5dgivningen er tilbud til dig, der g\u00e5r p\u00e5 AAU. Her kan du b\u00e5de f\u00e5 individuelle samtaler (i Coronatiden p\u00e5 chat eller telefonisk). Du kommer i kontakt med uddannede psykologer, der har stor erfaring med studerende og eksamensangst. Aalborg-afdelingen kan kontaktes her: aal@srg.dk.<\/p>\n\n\n\n
Her tilbydes gratis samtaleterapi til borgere i Nordjylland. Her hj\u00e6lpes du af studerende p\u00e5 psykologi ved AAU, som vejledes og st\u00f8ttes af uddannede psykologer og forskere. Her skal du f\u00f8rst sende et brev, hvor du beskriver dine problemer, og du kan forvente noget ventetid. Find mere p\u00e5 kommunikation.aau.dk.<\/p>\n\n\n\n