Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the check-email
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/html/wp-includes/functions.php on line 6121
Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the caldera-forms
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/html/wp-includes/functions.php on line 6121
Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the updraftplus
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/html/wp-includes/functions.php on line 6121
Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time blev kaldt forkert. Indlæsning af oversættelse for morenews
-domænet blev udløst for tidligt. Dette er normalt en indikator for, at noget kode i pluginet eller temaet kører for tidligt. Oversættelser bør indlæses ved init
-handlingen eller senere. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 6.7.0). in /var/www/html/wp-includes/functions.php on line 6121
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/html/wp-includes/functions.php:6121) in /var/www/html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1896
{"id":1440,"date":"2017-03-02T09:10:48","date_gmt":"2017-03-02T08:10:48","guid":{"rendered":"https:\/\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/?p=1440"},"modified":"2017-03-14T09:37:36","modified_gmt":"2017-03-14T08:37:36","slug":"ena-spottag-eventyret-som-aldrig-ender","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/2017\/03\/ena-spottag-eventyret-som-aldrig-ender\/","title":{"rendered":"Ena Spottag: Eventyret som aldrig ender"},"content":{"rendered":"
Tekst: Dianna Korsh\u00f8j \/\/ Foto: Ulrik Jantzen<\/p>\n
Et nyt navn er de seneste \u00e5r dukket op i underholdningsbranchen. Vi m\u00f8dte f\u00f8rst Ena Spottag i rollen som Martha i TV2’s familieunderholdningsserie Badehotellet. Rollen er ikke en af de st\u00f8rste, men da hun i 2015 deltog \u2013 og vandt Vild Med Dans, vandt hun for alvor danskernes hjerter. Vi har fundet ud af, hvem der gemmer sig bag den letdansende skuespiller, som beskriver sig selv med ordene: Eventyrlysten, dedikeret og lettere forvirret.<\/p>\n
<\/p>\n
F\u00f8r interviewet med Ena, havde hun f\u00e5et tilsendt mine sp\u00f8rgsm\u00e5l, s\u00e5 hun vidste, hvad vi skulle snakke om. F\u00f8r vi gik i gang, spurgte jeg, om hun havde nogle kommentarer til det, og hendes udmelding var klar:<\/p>\n
<\/p>\n
\u201dJeg er ved at v\u00e6re lidt tr\u00e6t af at snakke om Vild med Dans<\/em>\u201d<\/p>\n <\/p>\n Hun fort\u00e6ller, at det efter h\u00e5nden er ved at v\u00e6re l\u00e6nge siden, og at hun har lavet s\u00e5 mange sp\u00e6ndende ting siden, hvilket hun bestemt har. Hun har v\u00e6ret i forskellige teaterstykker og den faste rolle som Martha i Badehotellet. For hende var det en spontan beslutning at medvirke i Vild med Dans. Hun fort\u00e6ller, at da hun fandt ud af, at muligheden var der, ringede hun til en god veninde og spurgte:<\/p>\n <\/p>\n \u201dHvad kunne du mindst forestille dig, at jeg skulle v\u00e6re med i<\/em>?\u201d<\/p>\n <\/p>\n Svaret var klart fra veninden om, at det var Vild med Dans, og lige pr\u00e6cis derfor valgte hun at deltage. Da hun senere blev spurgt om hvilke ord, der kan beskrive hende, fremh\u00e6vede hun eventyrlysten, og det var netop denne, der drev hende til at v\u00e6re med:<\/p>\n <\/p>\n \u201dJeg t\u00e6nkte bare, at det lyder da vanvittigt og sk\u00f8rt, det vil jeg da gerne pr\u00f8ve.<\/em>\u201d<\/p>\n <\/p>\n Eventyret strakte sig dog noget l\u00e6ngere end n\u00f8dvendigt, synes hun. Hun fort\u00e6ller, at hvis hun var r\u00f8get ud efter fem gange, havde m\u00e5let om eventyret v\u00e6ret opfyldt, og hun ville v\u00e6re blevet tilfredsstillet. Hun siger, at hendes videre rejse i Vild med Dans bare gjorde hende mere forvirret, end godt var. Det var en underlig konvention, og hun f\u00f8lte, at hun var havnet i et parallelunivers, som for hende mest mindede om at g\u00e5 i folkeskolen i femte klasse igen, hvor hun ikke forstod, hvad der foregik omkring hende. Det var en sp\u00e6ndende udfordring for hende, men hun mener, at det slog hende mere ud, end det byggede op. Hun understreger dog, at man bestemt ikke skal have det d\u00e5rligt med at have stemt p\u00e5 hende. Hun er et meget dedikeret menneske, og det gjorde, at hun blev ved, og selvom hun blev forvirret af at v\u00e6re i programmet s\u00e5 l\u00e6nge, var det stadig interessant og sp\u00e6ndende. Desuden opbyggede hun et rigtigt godt forhold til sin dansepartner Thomas Evers Poulsen. Ena blev rigtigt glad for ham, hun synes, han er et fedt og sk\u00f8rt menneske, og for ham, bet\u00f8d sejren sindssygt meget, og derfor blev den ogs\u00e5 vigtig for hende. At kunne bidrage til, at han fik den oplevelse, gjorde det d\u00e9t v\u00e6rd.<\/p>\n <\/p>\n Eventyret i Vild Med dans var med til, at vi kendte navnet Ena Spottag, men selvom mange i dag ser det som et m\u00e5l at blive landskendt, er det ikke en prioritet for Ena. Selvom hun har valgt et fag, som potentielt s\u00e6tter hende i rampelyset, havde hun ikke helt set det komme. Hun er et genert menneske, og for hende har det aldrig v\u00e6ret et m\u00e5l. At blive genkendt p\u00e5 gaden overrasker hende n\u00e6sten hver gang. Hun fort\u00e6ller om en episode, da hun lige var kommet til Aalborg for at deltage i en pressedag i forbindelse med Aalborg Teater:<\/p>\n <\/p>\n \u201dJeg gik ned ad<\/em> hovedgaden, og s\u00e5 kom der en stor dejlig nordjysk kvinde <\/em>og gav mig den st\u00f8rste krammer. Jeg anede jo ikke,<\/em> hvem hun var. Jeg er ikke den store kramme-type i det hele taget. S\u00e5 det synes jeg var lidt gr\u00e6nseoverskridende, men stadig s\u00e5 er det jo ogs\u00e5 en god ting. Det kommer jo bare af k\u00e6rlighed.<\/em>\u201d<\/em><\/p>\n \u00a0<\/em><\/p>\n Ena fort\u00e6ller, at selvom man nok generelt ikke forbinder det med det at v\u00e6re skuespiller, er hun meget tilbageholdende: n\u00e5r hun bes\u00f8ger nye mennesker, st\u00e5r hun ofte i baggrunden l\u00e6nge, f\u00f8r hun er klar til at deltage i det sociale. Dog synes hun stadig, at selvom det kan v\u00e6re skr\u00e6mmende, er det dejligt for hende, fordi hun tror, at det er sundt for hende at blive udfordret p\u00e5 det omr\u00e5de. Hun vil dog helst ikke kun genkendes for generelt at v\u00e6re kendt eller bare hendes optr\u00e6den i Vild med Dans. Hun elsker hendes fag og at f\u00e5 lov til at \u201dlege\u201d p\u00e5 scenen eller foran kameraet, g\u00f8r hende rigtigt glad. Hun fort\u00e6ller ivrigt om, hvor glad hun blev en dag, hvor hende og en ven var ude for at k\u00f8be noget frokost. Hun blev kontaktet af en sm\u00e5fuld pige, som roser hende for blandt andet hendes rolle som Ofelia i teaterstykket Hamlet:<\/p>\n \u00a0<\/em><\/p>\n \u201dDet blev jeg rigtigt glad for. Ogs\u00e5 fordi det kom helt fra bunden – som hun mente det! Og det var ikke bare fordi, man var en eller anden halvkendt. Det var ogs\u00e5 bare fordi, hun synes, det var mega fedt, at man var den der <\/em>fra det der, som var mega godt.\u201d<\/em><\/p>\n <\/p>\n Ena synes, at selve kendis-faktoren og det at blive genkendt \u201dbare for\u201d at v\u00e6re kendt, er for diffust for hende og sv\u00e6rt at forholde sig til. Hun siger tak og modtager rosen, men kan ikke helt forholde sig til det. For hende er det nemmere at forholde sig til noget mere konkret, for s\u00e5 forst\u00e5r hun bedre, hvad hun bliver rost for.<\/p>\n <\/p>\n Som datter af skuespillere Jens J\u00f8rgen Spottag og Dea Fog er Ena et skud fra en klar skuespillerstamme, og for hende har det altid ligget i kortene at blive skuespiller.<\/p>\n <\/p>\n \u201d<\/em>Jeg har altid haft et behov for at v\u00e6re skuespiller, og fordi mine for\u00e6ldre har v\u00e6ret skuespillere, at jeg ogs\u00e5 havde det der behov, for ogs\u00e5 at f\u00e5 det der bl\u00e5-stempel, som gjorde, at jeg f\u00f8lte, at jeg godt m\u00e5tte v\u00e6re her, med det jeg ogs\u00e5 gerne ville. S\u00e5 derfor blev jeg bare ved med at v\u00e6re st\u00e6dig for at f\u00e5 det.\u201d<\/em><\/p>\n \u00a0<\/em><\/p>\n Hun s\u00f8gte ind p\u00e5 skuespillerskolen 5 gange, f\u00f8r hun kom ind, og selvom det nok havde v\u00e6ret nemmere at finde en alternativ vej, k\u00e6mpede hun for at holde sin motivation og lod det ikke sl\u00e5 sig ud. Det var ikke nemt, og hun fort\u00e6ller, at hun har skullet se nogle virkelig grimme sider af sig selv i \u00f8jnene. Hun blev jaloux p\u00e5 de af hendes venner, som kom ind, og havde endda flere konspirationsteorier om hvilken slags mennesker, skuespillerskolen lukkede ind. Hun fandt dog ud af, at de i virkeligheden bare vil have det menneske, der s\u00f8ger ind, s\u00e5 l\u00e6nge de t\u00f8r v\u00e6re sig selv og bare har lidt af det, der skal til for at v\u00e6re skuespiller.<\/p>\n <\/p>\n I retrospekt mener hun desuden ogs\u00e5, at de h\u00e5rde \u00e5r var vigtige i hendes liv, fordi hun pr\u00f8vede at \u201dleve\u201d:<\/p>\n <\/p>\n \u201dJeg er glad for, jeg n\u00e5ede at have de \u00e5r, hvor jeg egentligt ikke havde det s\u00e6rligt godt. Fordi jeg ogs\u00e5 pr\u00f8vede at leve og v\u00e6re i et langt, kedeligt forhold og pr\u00f8vede at v\u00e6re arbejdsl\u00f8s, p\u00e5 kontanthj\u00e6lp, v\u00e6re p\u00e5 produktionsskole, og ogs\u00e5 n\u00e6rmest g\u00f8re karriere indenfor Blockbuster. Alts\u00e5, jeg har virkelig pr\u00f8vet nogle m\u00e6rkelige ting, som jeg synes virkelig har formet mig som menneske, som jeg egentligt er glad for, jeg har f\u00e5et med.\u201d<\/em><\/p>\n \u00a0<\/em><\/p>\n Ena fort\u00e6ller om en studietur til en skuespillerskole i Skt. Petersborg, hvor hun synes, eleverne var s\u00e5 unge. Hun siger, at hun synes, det var lidt uhyggeligt, at fordi de var p\u00e5 skolen hele tiden, havde de ingen fornemmelse af verden omkring dem. Derfor konkluderer hun ogs\u00e5, at hun har v\u00e6ret glad for at have v\u00e6ret ude i \u201dden virkelige verden\u201d, selvom den var lidt ubehagelig at v\u00e6re i.<\/p>\n <\/p>\n Da hun endelig blev optaget p\u00e5 skolen, var det stadig vigtigt for hende, at det ikke var det eneste, der fyldte hendes liv. Hun karakteriserer flere gange sig selv som eskapist, og i sin studietid var det derfor ogs\u00e5 vigtigt for hende, at hun var mere end det i en verden, som ellers bare bestod af stemmetr\u00e6ning og tekstformidling. Hun elsker Sci-Fi, fantasy og tegneserier, og i sin studietid k\u00f8bte hun overdrevet mange tegneserier. For hende var det et vigtigt led i, at hun bestod sin uddannelse, og er overbevist om, at hun ellers var imploderet og forsvundet ind i sig selv.<\/p>\n Enas verden bestod dog ikke kun af studier hele hendes tid p\u00e5 skuespillerskolen, for allerede under uddannelsen blev hun castet til Badehotellet. Hun havde ellers troet, at hun skulle f\u00e6rdiguddanne sig og s\u00e5 arbejde sig op fra bunden p\u00e5 underlige sm\u00e5 indie-projekter og b\u00f8rneteater. Hun havde aldrig set sig selv \u2013 og slet ikke s\u00e5 tidligt \u2013 i et s\u00e5 stort projekt p\u00e5 en s\u00e5 \u201dfolkelig\u201d kanal, men selvom det var langt fra, hvad hun havde troet, er hun virkelig glad for, at hun fik den mulighed.<\/p>\n <\/p>\n \u201dJeg blev lidt overrasket, men til geng\u00e6ld har det v\u00e6re sjovt. Det har v\u00e6ret h\u00e5rdt og en virkelig god del af min uddannelse ogs\u00e5. Hold k\u00e6ft, hvor har jeg l\u00e6rt meget. Fire \u00e5rs ekstra uddannelse i en TV-serie. Det skal man da ikke v\u00e6re ked af.\u201d <\/em><\/p>\n <\/p>\n Rollen i Badehotellet er ikke s\u00e5 stor. Det g\u00f8r, at hun ogs\u00e5 arbejder andre steder p\u00e5 samme tid. Hendes eventyrlystne side er glad for, at det fungerer p\u00e5 den m\u00e5de, fordi det giver hende plads til ogs\u00e5 at lave andre ting p\u00e5 samme tid. Andre vil nok finde tryghed i at have en fast arbejdsplads, hvor man kender jobbet, kollegaerne og har sin faste gang, selvom det kun er periodisk, men ikke Ena. Hun nyder at \u201dbes\u00f8ge Martha\u201d, hvor hun arbejder med nogle dejlige mennesker, som hun kender p\u00e5 godt og ondt, og instrukt\u00f8ren byder hende altid velkommen med et stort kram, men hun er glad for, det ikke er det eneste. Hun kender hendes rolle, Martha, rigtig godt, men den eventyrlystne kvinde elsker at blive udfordret og synes, det er dejligt at have plads til at udfolde sig p\u00e5 samme tid. S\u00e5 pendler hun bare i de perioder, hvor hun er meget i K\u00f8benhavn p\u00e5 optagelserne p\u00e5 Badehotellet. Hun fort\u00e6ller ogs\u00e5, at selvom denne m\u00e5de at arbejde p\u00e5 er godt for hendes eventyrlyst, s\u00e5 g\u00f8r hun det ogs\u00e5, fordi hun er lidt bange for tryghed. Den frygt er noget hun arbejder med og en af grundende til, hun er kommet tilbage til det nordjyske. Hun er blevet fastansat p\u00e5 Aalborg Teater for en periode og har fast l\u00f8n og en trev\u00e6relses lejlighed, som koster mer end noget, hun nogensinde har boet i. Hun finder sig nu i en \u201drolle\u201d, hun ikke er s\u00e5 velkendt med: Hun spiller \u201dvoksen\u201d.<\/p>\n <\/p>\n Selvom Ena nu har et \u201dvoksenhjem\u201d, synes hun ikke, at det kan klassificere hende som voksen. Hun ser sig selv som en, der fors\u00f8ger p\u00e5 at v\u00e6re eller bare leger voksen. Efter hendes mening er Pippi Langstr\u00f8mpe langt bedre til at lege voksen, end hun selv er. For hende er id\u00e9en om at v\u00e6re voksen noget abstrakt, hun ikke kan forholde sig til:<\/p>\n \u201dJeg kan huske, da jeg blev omkring 27 sad jeg med en af mine bedste venner ude i k\u00f8kkenet i den lejlighed, vi boede i. Vi sad begge to og kunne ikke forst\u00e5, hvorfor vi var s\u00e5 mugne. Vi var i s\u00e5 d\u00e5rligt hum\u00f8r. Hvad fanden er det med os? Hvorfor er vi s\u00e5 sure? Hvor vi opdagede, at det var fordi, at vi havde regnet med, at en eller anden dag ville man ligesom v\u00e5gne, og s\u00e5 ville man v\u00e6re voksen. S\u00e5 ville man pludselig kunne finde ud af de der ting, men vi sad bare der, og hold da k\u00e6ft! Det bliver man jo ikke. Det var virkelig skr\u00e6mmende. Det er mega uhyggeligt p\u00e5 en eller anden m\u00e5de; at man ikke bare v\u00e5gner op og er voksen en dag<\/em>.\u201d<\/p>\n <\/p>\n Hun fort\u00e6ller, at selv n\u00e5r hun kigger p\u00e5 sine for\u00e6ldre, f\u00f8ler hun, at det bare er noget, de leger. De er noget bedre til det, end hun er. Ena fort\u00e6ller, at hendes mor render derhjemme og sliber gulv, og det er jo en voksen-ting. Men selv i hendes barndom har eventyrverdenen fyldt mere end id\u00e9en om, hvordan man er voksen. Hverken Ena eller hendes far brillerede i skolen, men til geng\u00e6ld blev der i barndomshjemmet fortalt en masse eventyr og g\u00e5et nogle ture, og som teenager tog Ena p\u00e5 elvertur med sin mormor. Lige pr\u00e6cis eventyr er en af de ting, som hun beskriver stemningen i hjemmet med:<\/p>\n <\/p>\n \u201dVi snakkede ogs\u00e5 meget om politik derhjemme. Det var ikke det. Det var bare mere s\u00e5dan p\u00e5 teoretisk plan. Det var ikke s\u00e5 virkeligt \u2013 det kunne lige s\u00e5 godt have v\u00e6ret et eventyr.\u201d<\/em><\/p>\n <\/p>\n Ena er dog glad for, at det hele ikke var en ren fantasiverden, og er rigtigt glad for, at hun var meget historisk interesseret, fordi det gav hende en smag af virkeligheden, n\u00e5r regninger og lignende, som \u201dde voksne\u201d skulle tage stilling til, bare r\u00f8g hen p\u00e5 \u201dpanik-hylden\u201d.<\/p>\n Virkelighed og eventyr kan dog ikke altid kombineres, s\u00e5 Ena brugte 5-7 \u00e5r, hvor hun k\u00e6mpede med at forst\u00e5, at verden var st\u00f8rre og ikke bare et eventyr. En stille kamp, som hun stadig k\u00e6mper i dag. Hun har sv\u00e6rt ved at finde balancen mellem virkeligheden og eventyret, og hun mener, at eventyret er en vigtig del af virkeligheden. En del af virkeligheden hun mener er gavnlig for de fleste mennesker:<\/p>\n <\/p>\n \u201dDet udvider folks horisont. Det holder en lallende og optimistisk generelt. Eventyr belyser ting p\u00e5 forskellige m\u00e5der, men det kr\u00e6ver, at man bliver n\u00f8dt til at tage stilling til forskellighed.\u201d<\/em><\/p>\n <\/p>\n Og lige den forskellighed er vigtig for Ena. Hun bryder sig ikke om at blive sat i en kasse; om det s\u00e5 er som skuespiller eller kvinde. Hun mener, at mennesker er s\u00e5 meget mere end den kasse, man s\u00e5 gerne vil s\u00e6tte dem ind i, og kan ikke forst\u00e5, hvorfor s\u00e5dan noget som ens fag skal definere et menneske:<\/p>\n <\/p>\n \u201dHej, jeg hedder Ena. Jeg er skuespiller. Hvorfor det? Hvorfor ikke bare: Jeg hedder Ena, jeg elsker tegneserier. Eller: Hej, jeg hedder Ena. Jeg elsker at lave mad, n\u00e5r jeg har t\u00f8mmerm\u00e6nd. Jeg synes p\u00e5 en eller anden m\u00e5de, at k\u00f8n og samfund tit er noget, man g\u00e5r ind og spiller en rolle i, og jeg kan godt lide at pr\u00f8ve at s\u00e6tte mig fri fra det.\u201d<\/em><\/p>\n <\/p>\n Hun fort\u00e6ller, at hun som barn ikke kunne forst\u00e5, at hendes s\u00f8ster var meget bedre til at v\u00e6re pige, end Ena var. Moderen fortalte, at det var fordi, at s\u00f8steren godt kunne lide at se Tornerose, og derfor blev hun lidt som Tornerose, hvorimod Enas yndlingsfilm var Robin Hood.<\/p>\n <\/p>\n Ena har altid v\u00e6ret en drengepige, og m\u00e5ske derfor har det v\u00e6ret nemmere for hende at f\u00e5 en rolle, som m\u00e5ske ikke normalt ville blive spillet af en kvinde. I rollen som Ren\u00e9 i \u201dDrengen som ville v\u00e6re v\u00e6gtl\u00f8s\u201d, som havde pr\u00e6miere i slutningen af februar, bruger hun netop denne k\u00f8nsl\u00f8se klassifikation. Her spiller hun hovedrollen, som er en dreng p\u00e5 19 \u00e5r, som er smedel\u00e6rling, og som dr\u00f8mmer om at v\u00e6re astronaut.<\/p>\n <\/p>\n \u201dDet sjove er, at det har vi faktisk slet ikke snakket om. Det er jo bare mennesker. Jeg kan n\u00e6sten relatere bedre til ham her, end jeg kan til Ofelia, som jeg spillede tidligere p\u00e5 \u00e5ret, fordi han er en ung mand i 80\u2019erne, som dr\u00f8mmer om at komme v\u00e6k fra der, hvor han bor. Det, synes jeg, er enormt relaterbart, hvor Ofelia bare dr\u00f8mte om at blive k\u00e6rester med Hamlet.\u201d<\/em><\/p>\n <\/p>\n Selvom denne rolle er mere relaterbar for hende i forhold til for eksempel Ofelia, er forberedelsesprocessen stadig den samme. N\u00e5r hun skal forberede sig til en rolle, finder hun relevant materiale, hvor hun kan l\u00e6re om tidsperioden, karakteren, stemningen eller alle ting p\u00e5 en gang. Somme tider er hun endda heldig, at noget af det materiale, som er relevant, er noget, Ena i forvejen har haft lyst til at l\u00e6se, hvilket hun nyder ekstra meget. Derudover m\u00f8der hun gerne op til pr\u00f8verne i t\u00f8j, hun synes er relevant for karakteren:<\/p>\n <\/p>\n \u201dJeg tager ikke kjole p\u00e5 til pr\u00f8verne, men jeg tager kiksede, n\u00f8rdede T-shirts p\u00e5, og ja, s\u00e5 er jeg blevet klippet helt korth\u00e5ret.\u201d<\/em><\/p>\n <\/p>\n F\u00f8lelsen af at lade \u201dprivatpersonen Ena\u201d ligge uden for scenen og g\u00e5 p\u00e5 scenen med den karakter, hun skal spille, er noget af det, der f\u00e5r hende bedre ind i rollen. Hun sidestiller det med meditation, hvor man er klar over, hvad man laver, men bev\u00e6ger sig ind i en helt anden verden.\u00a0 For hende er det den verden; eventyret og oplevelserne, der er sp\u00e6ndende, og ikke m\u00e5let i sig selv. Derfor l\u00e6gger hun ogs\u00e5 v\u00e6gt p\u00e5, at hun ikke rigtigt har et overordnet m\u00e5l, eller andet hun vil opn\u00e5 med sin karriere, men bare vil v\u00e6re glad for det sted hun befinder sig. Som hun siger, s\u00e5 n\u00e5r en dag hun bliver gammel, vil hun egentligt bare v\u00e6re glad for, hvor hun er, og ja, s\u00e5 vil hun bare gerne have en have. Da hun blev presset lidt til et svar karrierem\u00e6ssigt, fort\u00e6ller hun dr\u00f8mmende at det kunne v\u00e6re fedt at spille med i en Star Wars-film:<\/p>\n <\/p>\n \u201dDet var da kun fordi, man var helt, og det var Star Wars. Det kunne v\u00e6re skide sjovt. Men igen. Det kunne v\u00e6re alt muligt. Jeg kunne v\u00e6re julenisse, men den lille 13-\u00e5rige n\u00f8rd, som er indeni mig, synes helt sikkert, at det ville v\u00e6re Star Wars.\u201d<\/em><\/p>\n <\/p>\n For helte er et koncept, Ena godt kan lide. Som barn var hun vild med Robin Hood, og hun kan godt lide det at rede nogen eller k\u00e6mpe for noget, man tror p\u00e5:<\/p>\n <\/p>\n \u201dJeg kan godt lide nogen, der ofrer alt for et eller andet. Det synes jeg er fedt. Hvad det s\u00e5 end betyder. Jeg synes, det var s\u00e5 fedt at spille Ronja R\u00f8verdatter. Fordi hun er en rigtig helt, alts\u00e5. Hun er ogs\u00e5 fyldt med fejl, men det er jo. Det synes jeg ogs\u00e5 er sejt ved helte. Det at de ogs\u00e5 tit er virkelig dumme.\u201d<\/em><\/p>\n <\/p>\n Hvis hun selv skulle v\u00e6re en helt, ville hun gerne v\u00e6re jedi, superhelt, Robin Hood, cyborg, eller noget matematisk. Selvom man m\u00e5ske kan se hende lidt som helt inden for sit fag, fordi hun har udrettet s\u00e5 meget p\u00e5 s\u00e5 kort tid, er det ikke rigtigt virkeligt for hende. Hun har ubevidst sat mange krydser p\u00e5 sin liste for, hvad hun skal opleve, f\u00f8r hun skal herfra, og selvom hun ikke har lavet m\u00e5l for det eller noget, der minder om, f\u00f8lger den liste efter hende som en hale.<\/p>\n <\/p>\n De mange projekter, hun kaster sig ud i, er lige det, hun vil, ogs\u00e5 selvom hun til tider har meget om \u00f8rerne. Det eneste, hun synes, er sv\u00e6rt ved det, er relationerne. Hun fort\u00e6ller, at hun aldrig har v\u00e6ret god til at holde kontakt med folk, og det at v\u00e6re s\u00e5 t\u00e6t med mennesker under en forestilling for derefter at skulle skilles er h\u00e5rdt. Det er noget, hun arbejder p\u00e5, men med en god veninde har de fundet noget, der virker for dem. De har en f\u00e6lles interesse i katte: katte.<\/p>\n <\/p>\n \u201dJeg kan godt lide katte. De er selvst\u00e6ndige og pisseirriterende og virkelig nuttede. Det kan jeg godt lide. Jeg er s\u00e5dan en \u201dCrazy cat lady in disguise\u201d\u2026 Bare uden katte.\u201d<\/em><\/p>\n <\/p>\n For tiden har Ena et billede af en kat i en burger som sit profilbillede p\u00e5 Facebook. P\u00e5 den ene side er det fordi, hun gerne vil v\u00e6re modsat hendes kollegaer, som har professionelle profilbilleder, og p\u00e5 den anden side synes hun, at kattebilledet viser hendes lidt fjollede side. Den side hun deler med sin veninde. For at holde kontakten sender de nemlig sk\u00f8re eller nuttede kattevideoer til hinanden over Instagram. Der beh\u00f8ver ikke sendes tekst med, for det er nok for dem bare at sende livstegn i form af en lille kattevideo. Det sker dog ogs\u00e5, at efter en audition eller anden begivenhed f\u00f8lger der lidt tekst med videoen:<\/p>\n <\/p>\n \u201dDu havde pr\u00e6miere i g\u00e5r, gik det godt?<\/em><\/p>\n Ja, det gjorde det.<\/em><\/p>\n Godt.<\/em><\/p>\n Det bliver s\u00e5dan lidt mere\u2026 S\u00e5dan Telegrafform ved de gennemg\u00e5ende venskaber.\u201d<\/em><\/p>\n <\/p>\n Denne kontaktform er specielt vigtig for hende for at bibeholde venskaberne \u2013 specielt efter hun er flyttet tilbage til Nordjylland. Hun siger, at hun ogs\u00e5 kunne have f\u00e5et job i K\u00f8benhavn, men eventyret om at skifte omgivelser og pr\u00f8ve kr\u00e6fter med Aalborg Teater og nye, sp\u00e6ndende forestillinger ville v\u00e6re et godt eventyr og udfordring i sig selv. I barndommen befandt hun sig ofte p\u00e5 Aalborg Teater, og det har v\u00e6ret fantastisk for hende. Hun synes, at de oplevelser, man kan f\u00e5 i et teater, er noget, man ikke kan f\u00e5 alle steder:<\/p>\n <\/p>\n \u201dDer sker noget mere p\u00e5 teateret, end der g\u00f8r p\u00e5 film. Det er et ret v\u00e5get medie, og det tror jeg, man ikke helt er klar over, hvis man ikke g\u00f8r det. Man er n\u00f8dt til at t\u00e6nke abstrakt, og man skal g\u00f8re nogle ting, man ikke er vant til. Jeg tror, der er rigtigt mange fordomme om teateret og s\u00e5dan noget. Jeg tror, mange har en forestilling om noget andet, end det er, hvor i virkeligheden synes jeg, det er meget mere komplekst.\u201d<\/em><\/p>\n <\/p>\n Afslutningsvist vil hun gerne opfordre alle og specielt jer: Agendas l\u00e6sere, til at tage i teateret. Hun fort\u00e6ller, at det er et sted, hvor man skal pr\u00f8ve ting af, og hun mener, at der er noget for alle. Hun siger, at man i hvert fald skal give det tre chancer, f\u00f8r man kan sige, at det ikke er noget, der fanger. Som hun tidligere har fortalt, synes hun jo, at de fleste mennesker jo kunne have gavn af at have lidt eventyr i deres liv.<\/p>\n <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Tekst: Dianna Korsh\u00f8j \/\/ Foto: Ulrik Jantzen Et nyt navn er de seneste \u00e5r dukket op i underholdningsbranchen.<\/p>\n","protected":false},"author":23,"featured_media":1443,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_dont_email_post_to_subs":false,"_jetpack_newsletter_tier_id":0,"_jetpack_memberships_contains_paywalled_content":false,"_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":false,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false},"version":2}},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-1440","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-diverse"],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/wp-content\/uploads\/2017\/03\/Ena-1-1.jpg?fit=7124%2C4965&ssl=1","jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/paR3v3-ne","jetpack-related-posts":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1440","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/23"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1440"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1440\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1477,"href":"https:\/\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1440\/revisions\/1477"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1443"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1440"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1440"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/agenda.studentersamfundet.aau.dk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1440"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}Kendis-faktoren<\/h2>\n
Intet kunne sl\u00e5 hende ud<\/h2>\n
N\u00e5r trygheden skr\u00e6mmer<\/h2>\n
Voksen er bare noget, man leger<\/h2>\n
N\u00e5r k\u00f8n ikke definerer<\/h2>\n
Venskaber i telegrafform<\/h2>\n